Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Att främja barn o ungd utv av soc

Att främja barn o ungd utv av soc

Inbundna böcker. Gleerups. 2004. 192 sidor.

Sociala och emotionella färdigheter
Allt lärande bygger på ett sammanhang. För att eleverna till fullo ska kunna tillägna sig de kunskaper och färdigheter skolan vill att de ska behärska måste eleverna kunna samarbeta med varandra och med sina lärare. För att kunna samarbeta krävs en hel del färdigheter som kan beskrivas som sociala och emotionella. Då elever har utvecklat sådana färdigheter kan de i högre grad samarbeta med andra, förstå andra och sig själva och även motivera sig själva. Detta är också grundläggande för att eleverna ska kunna leva ett hälsosamt liv och fullt ut kunna utveckla den potential som de har.

Många elever använder inte hela sin potential p.g.a. att de inte kan hantera stress, oro eller problem på ett konstruktivt sätt. Skolan bör alltså, utöver att undervisa i de traditionella ämnena, ge eleverna tillfälle och möjlighet att utveckla sociala och emotionella färdigheter.

Ett gynnsamt klimat för lärande
Då man arbetar med social och emotionell träning (SET) på det sätt som beskrivs i den här boken gör man vad man kan för att se till att eleverna ges optimala möjligheter att ta tillvara de resurser de har. Dessutom skapar man ett gott klimat i klassrummet, vilket är av största vikt för elevernas välbefinnande och studieresultat.

När denna typ av undervisning får genomsyra hela skolan skapas ett gynnsamt klimat för lärande, och skolan blir en plats där både elever och lärare trivs och utvecklas tillsammans.

Förlagsfakta

ISBN
9789164620507
Titel
Att främja barn o ungd utv av soc
Författare
Birgitta Kimber
Förlag
Gleerups
Utgivningsår
2004
Omfång
192 sidor
Bandtyp
Flexband
Vikt
400 g
Språk
Svenska