Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Välstånd

Välstånd

Inbunden bok. Boris Press. 1 uppl. 2018. 160 sidor.

Nyskick. 700 ex. Signerad.
DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse. ”Efter att år 1976, jag är då 27 år gammal, ha misslyckats med att få denna bok publicerad blev materialet liggandes orört i en låda i drygt 40 år. Fotografierna, formen och dikterna är oförändrade och boken ser alltså ut så som jag då avsåg.”

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789198424409
Titel
Välstånd
Författare
Dawidsson, Björn
Förlag
Boris Press
Utgivningsår
2018
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
210 x 280 mm Ryggbredd 17 mm
Språk
Svenska
Baksidestext
DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.

DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.

Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik.

Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament.

DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland.

År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.