Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel

Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2000. 254 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144012919
Titel
Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel
Författare
Britta Liljegren
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2000
Omfång
254 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.Andra upplagan