Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Elevens röst i lärande och fördjupning

Elevens röst i lärande och fördjupning

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 218 sidor.

Nära nyskick. Studentlitteratur, 2005. Första tryckningen. 218 s. Häftad. 22 x 15,5 cm. Vikt 326 g. Nära nyskick. * * * Ett bekymmer i såväl ungdomsskolan som i den högre utbildningen är elevers benägenhet att inskränka sitt lärande till att reproducera fakta och kopiera andras texter i olika typer av fördjupnings- och examensarbeten. I den här boken finns många konkreta exempel som visar hur den som undervisar i samhällsorienterande ämnen kan hjälpa sina elever att utveckla sitt lärande genom att tänka självständigt, något som är nödvändigt om eleverna ska kunna fördjupa sina kunskaper på ett meningsfullt sätt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144044879
Titel
Elevens röst i lärande och fördjupning
Författare
Carin Jörgel-Löfström
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2005
Omfång
218 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
332 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Ett bekymmer i såväl ungdomsskolan som i den högre utbildningen är elevers benägenhet att inskränka sitt lärande till att reproducera fakta och kopiera andras texter i olika typer av fördjupnings- och examensarbeten. Fusk i form av plagiat är den vanligaste orsaken till att studenter stängs av från undervisningen.
Hur gör man för att eleven i stället med sin egen röst skall berätta om sådant hon lärt sig eller fördjupat sig i? Hur vänjer man sina elever vid att reflektera över nya kunskaper och erfarenheter och dra slutsatser av sina iakttagelser, med andra ord uppfatta sitt lärande som något givande och intressant och inte bara som en träning i minnesteknik? Hur får man elever att inse det meningslösa i att utan eftertanke kopiera vad andra skrivit?
I den här boken finns många konkreta exempel som visar hur den som undervisar i samhällsorienterande ämnen kan hjälpa sina elever att utveckla sitt lärande genom att tänka självständigt, något som är nödvändigt om eleverna skall kunna fördjupa sina kunskaper på ett meningsfullt sätt. En viktig förutsättning är att läraren tagit till sig det förhållningssätt till elever, kunskap och lärande som kommer till uttryck i skolans styrdokument och som baseras på de senaste årens forskning och kunskapsteoretiska resonemang. Exemplen är hämtade från grundskolans högstadium, men kan anpassas till undervisning av både yngre och äldre elever.
Boken vänder sig främst till verksamma och blivande lärare i samhällsorienterande ämnen, men resonemangen och arbetssätten kan med fördel tillämpas också på andra ämnen.