-
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2024. 268 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144160252
- Titel
- Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger en innebörd till det professionella rektorskapet, med utgångspunkt i begreppen yrkesidentitet och yrkestrygghet. Yrkesidentitet handlar om vår självbild och hur den formas utifrån vår förståelse av verksamhetens uppdrag, arbetsuppgifter, inre förutsättningar samt egna kvalifikationer och yrkesambitioner. Yrkestrygghet är i sin tur ett upplevelsebegrepp som beskriver hur väl en yrkesperson eller yrkesgrupp ”bottnar” i de krav- och ambitionsprofiler som mynnar ur den samlade yrkesidentiteten.
Boken beaktar både strukturella förutsättningar och individers möjlighet att navigera sina omständigheter, utifrån goda argumenterande samtal. Sådana samtal illustreras genom bokens dialogformat, där verksamma rektorer och rektorsutbildare växelvis och tillsammans reflekterar över dilemman och utmaningar i rektorers yrkesvardag. Det proaktiva rektorskapet framträder här som ett professionellt ideal; det handlar om att kunna motivera sina beslut med goda argument, grundade i bedömningar av vad som är barns och elevers bästa.
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet är särskilt relevant för nyanställda rektorer eller biträdande rektorer i skola och förskola, som går det statliga rektorsprogrammet. Andra målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer.
Studentlitteratur AB 1 9789144160252 -
Studentens guide till uppsatsen : en reflekti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 161 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144179780
- Titel
- Studentens guide till uppsatsen : en reflektionsbok för uppsatsstudenter och akademiskt vilsna
- Författare
- Hoppe, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tar man sig igenom ett uppsatsarbete så enkelt som möjligt och med så bra betyg som möjligt? Den här boken är skriven för att hjälpa dig att lyckas i akademin. Genom att bättre förstå den akademiska miljön och därmed vad det är som styr lärare och examinatorer när de gör sina bedömningar kan du utveckla ditt skrivande och dina betyg. Redskapet är systematisk reflektion.
Boken hjälper dig att successivt utveckla din förståelse för de vetenskapliga grunderna och därmed hur du kan designa en studie och formulera text så att vetenskapligheten värnas och att du kan försvara dina val och din självständighet. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor där du får bearbeta de teman som tagits upp och därmed bli lite klokare.
Boken utgår från att pluggande och lärande inte handlar om att plöja så många sidor som möjligt. Ett gott lärande handlar i stället om att bejaka olika tankeutflykter, styra tanken mot produktiva idévärldar och relatera det du redan kan och har upplevt till de tankar som texten väcker. Att dela tankarna i samtal med andra kan ge dem ytterligare bredd och djup. På sätt och vis handlar boken om behovet av fika. Fika ofta.
Studentlitteratur AB 1 9789144179780 -
Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : va...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 156 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461765
- Titel
- Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : varför och hur?
- Författare
- Westlund, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att inspirera till och ge stöd för ett språkutvecklande arbetssätt, där ett aktivt textarbete med faktabilderböcker får ett större utrymme i förskolans pedagogik. Alla barn behöver erbjudas en rik språkmiljö, där högläsning och samtal om det lästa ingår som en viktig daglig rutin.
Flera studier har visat att när man högläser böcker med fakta för barn, uppstår fler samtal om texten och förklaringar av svåra ord än vid läsning av berättande bilderböcker. Därför är det viktigt att båda textgenrerna används i balans med varandra.
Genom att högläsa och samtala om faktabilderböcker tillägnar sig barnen ämneskunskaper, samtidigt som de utvecklar sitt språk. Det sker med andra ord både en språk- och kunskapsutveckling. Barnen lär sig att ”hitta språket i ämnet”.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127461765 -
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola oc...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 239 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127460355
- Titel
- Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum : funktionskompetens och kartläggning med Kollen
- Författare
- Lindgren, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt handlar om att hela skolans personal arbetar för att uppväga skillnader i elevers förutsättningar, så att undervisningen blir tillgänglig för alla – inklusive elever med nedsatta funktionsförmågor, som exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svag intellektuell begåvning eller språklig sårbarhet. Det handlar om att skapa grundförutsättningar för att kunna leva upp till skolans kompensatoriska uppdrag.
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som pedagog i förskoleklass till åk 6 baskunskaper om funktionsförmågor och visar hur kartläggningsmaterialet Kollen kan användas så att rätt anpassningar kan sättas in. Med fokus på ledning och stimulans samt extra anpassningar ryms här rikligt med tips, förslag på arbetssätt och förhållningssätt som kan underlätta för såväl elevernas välmående och lärande som för personalens kompetensutveckling. Det som gynnar en elev gynnar oftast hela gruppen.
Det här är en fristående bok, men när du som lärare ingår i en handledningsgrupp utifrån Kollenmodellen, som beskrivs i Kollegiehandledarens bok, så behöver du denna bok som stöd i arbetet.
Sagt om boken:
”Texten är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring, det finns reflektionsfrågor för diskussion i lärarlaget och ett appendix med formulär för kartläggning, dokumentation och anpassningar. Helhetsbetyg 5/5.”
Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 12, 2023
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127460355 -
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utm...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 182 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176278
- Titel
- Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
- Författare
- Lena Vestlin - Annelie Drewsen - Anna-Karin Hallonsten - Hasse Hedström - Carl-Magnus Höglund - Kristina Karlberg - Johanna Ulrika Orre - Tora Villanueva Gran
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På senare år har formativ bedömning, eller bedömning för lärande, lyfts fram som en möjlig väg för att höja resultaten i den svenska skolan. Men vad innebär det förhållningssättet? Räcker det med att använda några enkla tekniker i klassrummet? Eller handlar det om att byta perspektiv och låta elevernas behov styra undervisningen?
I den här reportageboken berättar lärare och elever om hur de arbetar med kontinuerlig bedömning av elevernas lärande. Skol- och utvecklingsledare som infört arbetssättet delar med sig av sina erfarenheter och forskare bidrar med aktuella rön.
Klassrumsreportagen är hämtade från högstadiet och gymnasiet. Intervjuerna med forskare och experter ger däremot infallsvinklar på det övergripande förhållningssättet, som är relevant för alla årskurser och ämnen.
Anders Jönsson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, har skrivit inledningen.
Boken vänder sig till lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Inspirerande läsning om formativ bedömning ges i denna bok. Du får många bra och tydliga exempel på vad formativ bedömning är utifrån erfarenheter från olika lärare och skolor. För att bli en framgångsfaktor krävs att arbetssättet förankras i skolledningen och att det görs utrymme för kollegiala samtal. Då kan det bli bedömning som utvecklar och som gör att eleven tar makten över sitt lärande.
Ros-Marie Bengtsson högstadielärare i Ma, NO och Teknik
I boken får jag som rektor stöd i hur jag kan tänka långsiktigt och implementera professionsutveckling. Ett stort plus är att klassrumsreportagen är hämtade ur både grundskolans senare år och gymnasiet, det ger ett bredare perspektiv samt en tillhörighet för läsaren. Boken ger en bra grund till kompetensutveckling både för skolledare och lärare i arbetet med bedömning, i att vända tänket .
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor (gy)
Innehåll
Förord
Inledning: Formativ bedömning för elevernas skull (Anders Jönsson)
De fokuserar på målet (Tora Villanueva Gran)
SO på Gunnesboskolan i Lund
Exit pass som styr undervisningen (Lena Vestlin)
Matematikundervisning och pilotstudie i Umeå
Kamratbedömning ger kritisk blick (Carl-Magnus Höglund)
Engelska på Fridaskolan i Göteborg
Här skapar eleverna facit (Anna-Karin Hallonsten)
Fysik på Tekniska gymnasiet i Stockholm
Möjligheter och begränsningar (Lena Vestlin)
Magnus Levinsson, Göteborgs universitet
Att skapa motivation för lärande (Lena Vestlin)
Christian Lundahl, Örebro universitet
Bedömning en inkluderande process (Lena Vestlin)
SO och specialpedagogik på Täby Enskilda Gymnasium
Frågor som skapar aktivitet (Hasse Hedström)
NO på Rålambshovsskolan i Stockholm
Det krävs tid och tålamod (Carl-Magnus Höglund)
Anders Holmgren, Lin Education/Borås stad
Lärdomar för livet är målet (Johanna Ulrika Orre)
Idrott och hälsa på Almåsgymnasiet i Borås
Kollegialt lärande lägger grunden (Carl-Magnus Höglund)
Helen Timperley, University of Auckland
Rektorn skapar förutsättningarna (Lena Vestlin)
Teacher Learning Communities (TLC-grupper) på Tungelsta skola i Haninge
Sigtuna satsar på språkutveckling (Annelie Drewsen)
SO på Valstaskolan och Sigtunaboxen
Att bedöma lärande i estetiska ämnen (Kristina Karlberg)
Olle Zandén, Linnéuniversitetet
Betyg och bedömning (Lena Vestlin)
Alli Klapp, Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och University of Columbia
Litteratur
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Drewsen, Annelie
Ytterligare författare: Hallonsten, Anna-Karin
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Höglund, Carl-Magnus
Ytterligare författare: Karlberg, Kristina
Ytterligare författare: Orre, Johanna Ulrika
Ytterligare fotografer: Meyer, Linus
Ytterligare fotografer: Lindblad, Eva
Ytterligare fotografer: de Loisted, André
Ytterligare fotografer: Gunséus, Johan
Ytterligare fotografer: Abel, Erik
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare fotografer: Sigge, Anna
Ytterligare fotografer: Carlsson, Jerry
Ytterligare fotografer: Claesson, Staffan
Ytterligare fotografer: Zandén, Inger
Ytterligare författare: Villanueva Gran, Tora
Ytterligare designers: Meyer, Linus
Ytterligare illustratörer: Parik, Maimi
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförlaget 1 9789198176278 -
Internationalisering av högre utbildning : va...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 96 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144132600
- Titel
- Internationalisering av högre utbildning : vad, hur och varför?
- Författare
- Stier, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 152 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Globaliseringen, EU-medlemskapet och samhällets ökade behov av kompetens har iscensatt en genomgripande förändring och förnyelse av den svenska högskolan. Med avstamp i en historisk återblick beskriver Jonas Stier på ett insiktsfullt och lättfattligt sätt internationalisering vid högskolor och universitet. Särskilt uppmärksammas internationaliseringens bakomliggande ideologier, studerande- och personalmobilitet, lärarrollen samt den interkulturella utbildningens utformning, innehåll och positiva effekter på lärandet och för tillägnandet av interkulturell kompetens.
Boken vänder sig till såväl studenter som undervisande lärare, forskare och administrativ personal vid universitet och högskolor. Den vänder sig även till andra med intresse för dessa frågor och kan användas vid olika kurser och vidareutbildningar, exempelvis vid högskolepedagogiska kurser.
Studentlitteratur AB 1 9789144132600 -
Familjehem för barn med npf : handbok för soc...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 2023. 108 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413929
- Titel
- Familjehem för barn med npf : handbok för socialtjänst, familjehem och konsulenter
- Författare
- Lindberg Wiman, Carolina
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handboken som gör att alla runt barnet med npf kan hjälpa på bästa sätt
Att vara familjehem till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, npf, innebär en hel del utmaningar, och som handläggare eller familjehemskonsulent behöver du kunna stötta familjehemmet trots att du inte alltid känner barnet särskilt väl. Dessutom behöver alla inblandade samverka och hålla kontakt med andra viktiga instanser såsom psykiatri, skola och habilitering.
Alla som finns runt barnet vinner på att ha kunskap om vad npf innebär, både i generella termer och givetvis för det specifika barnet – för stabilitet i placeringen behövs förståelse och kompetent stöd. Därför finns den här boken.
Handboken består av tre delar – innan, under och efter placering – och beskriver bland annat npf-diagnoser, samarbetet mellan de olika instanserna, vad man ska tänka på vid möten, särskilda utmaningar, oplanerade avbrott och en mycket praktisk verktygslåda. Personligt, med stor värme och djup kunskap visar författaren hur man kan samarbeta kring barn med npf, allt för att barnen ska få en så trygg och tydlig tillvaro som möjligt.
Boken riktar sig till socialtjänst, familjehemskonsulenter och familjehem som placerar och tar emot barn med npf.
Carolina Lindberg Wiman är socionom och handledare inom npf och psykosocialt arbete. Hon arbetar sedan ett tiotal år med handledning och utbildning av familjehem som tar emot barn med neuropsykiatriska diagnoser och har gett ut åtta fackböcker.
Gothia Kompetens AB 9789177413929 -
Leda genom utforskande spiraler : för likvärd...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 244 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159409
- Titel
- Leda genom utforskande spiraler : för likvärdighet och kvalitet
- Författare
- Halbert, Judy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt.
Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:
• Skanna: Vad pågår för våra elever?
• Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
• Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
• Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
• Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
• Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?
Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.
Studentlitteratur AB 1 9789144159409 -
Dyskalkyli : definition, diagnos och interven...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 174 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156583
- Titel
- Dyskalkyli : definition, diagnos och intervention
- Författare
- Karlsson, Ingemar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 157 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 323 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar.
Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder.
Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig vara verksam när det gäller att få en elev med dyskalkyli att bli godkänd i matematik. Eleven Emmy Olsson berättar om sin diagnos dyskalkyli. Matematikläraren Martina Östergren samt studerandeassistenten Carola Selerup Andersson redogör för hur det går till att undervisa Emmy till ett gott resultat med nya, okonventionella metoder.
Bokens målgrupp är främst matematiklärare, skolledare och speciallärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144156583 -
Att bygga en friskola : om skolors organisati...
Häftad bok. Makadam förlag. 2022. 231 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170613814
- Titel
- Att bygga en friskola : om skolors organisation och lärares autonomi
- Författare
- Montelius, Anne
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 144 x 208 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en friskola byggs upp från grunden? Samtalet om den svenska friskolan är starkt politiserat och utgör ett väsentligt inslag i offentliga debatter och medierapportering. Den här boken vill försöka förstå friskolereformen genom att studera uppbyggnaden av en helt ny fristående gymnasieskola under dess första tre år. Fram till att friskolans första elevgrupp tar studenten får vi följa skolans lärare och deras arbetssituation. Konkreta exempel visar hur organiseringen av ett skolsystem med fria skolval och ekonomisk vinst, omfattande nationella prov och skolinspektion påverkar såväl lärares arbete och autonomi som skolans organisation. Genom att sätta in händelseförloppet i ett vidare sammanhang, både svenskt och internationellt, belyser författarna olika aspekter av friskolesystemet och lärares arbetsvillkor. Anne Montelius (1955--2021) var forskarstuderande i pedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsprojekt handlade om uppbyggnaden av en ny fristående gymnasieskola utifrån ett organisatoriskt perspektiv. Wieland Wermke är professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han forskar om skolprofessioners utbildning och arbete samt skolans organisation utifrån ett internationellt jämförande perspektiv. Gabriella Höstfält är lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon forskar om specialpedagog- och speciallärarprofessionernas utveckling samt utformningen av läroplaner och utbildningspolicy.
Makadam förlag 9789170613814 -
Tänkande och språk
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2001. 477 sidor.
Gott skick. Spår efter utsuddade blyertsunderstrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731432
- Titel
- Tänkande och språk
- Författare
- Vygotskiij, L S
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lev Vygotskij (1896–1934) har spelat en central roll i den moderna pedagogikens och psykologins utveckling. Han verkade under en kort och intensiv period och dog i tuberkulos, endast 37 år gammal. Hans mest kända arbete, Tänkande och språk, utkom 1934. Det var dock först kring 1960, under det sovjetiska tövädret, som hans skrifter började spridas.
Utifrån teoretiska och experimentella studier presenterar Vygotskij en teori om språkets/talets och tänkandets inbördes utveckling. Utifrån en kritik av i första hand Piaget tränger Vygotskij in i tänkandets och språkets genetiska rötter för att undersöka barnaårens språkliga utveckling och förhållandet mellan vardagliga och vetenskapliga begrepp. Vardagsbegreppen bygger på empirisk erfarenhet, medan de vetenskapliga begreppen är teoretiska. Vygotskij visar hur undervisning handlar om mötet mellan dessa begrepp, där elevens erfarenheter konfronteras med vetenskapernas begrepp – en komplicerad situation där läraren har en avgörande roll. Det är den vuxnes vetenskapliga begrepp som sätter elevens spontana tänkande i rörelse mot en kvalitativt högre nivå.
Bokförlaget Daidalos 9789171731432 -
Ledaridentiteter i skolan : positionering, fö...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2022. 263 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043364
- Titel
- Ledaridentiteter i skolan : positionering, förhandlingar och tillhörighet
- Författare
- Möller, Jorunn
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans organisation och ledning är inne i en förändringsperiod där nya uppfattningar om ledarskap bryts mot etablerade värderingar. Den här boken handlar om ledaridentiteter i en tid av snabba förändringar och konkurrerande sätt att tala om ledning. Den redogör för hur rektorer från fyra olika länder, i olika karriärfaser lever sina liv som skolledare. Genom sina berättelser beskriver de vad som gör arbetet meningsfullt, spännande och utmanande, och vad som har betydelse för hur de upplever sig själva som ledare. Författaren visar i boken hur samhällsstrukturer, etablerade lokala traditioner och "snacket om ledning" påverkar hur individen förstår sig själv och sin egen ledaridentitet. De gemenskaper vi hör till och engagerar oss i verkar ha stor betydelse i den pågående processen att utveckla en egen ledaridentitet. Boken vänder sig till studenter inom lärarutbildningens och pedagogikämnets kurser som behandlar frågor om ledarskap, ledning och utbildningsvetenskap samt skolledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144043364 -
Enkäter : att formulera frågor och svar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 215 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144107448
- Titel
- Enkäter : att formulera frågor och svar
- Författare
- Hagevi, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Enkäten är ett väletablerat redskap för både forskare och praktiker. De flesta vuxna får ofta fylla i formulär av olika slag, i de mest skiftande sammanhang. Hur utformar man då en enkät? Ett bra enkätformulär ska vara tydligt, överskådligt och enkelt att fylla i, och det får inte ta för mycket tid i anspråk. Dessutom ska enkäten ge undersökaren tillförlitlig och bearbetningsbar information tillbaka.
Den här boken är en introduktion till konsten att göra enkäter, oavsett om de ska tryckas på papper eller distribueras digitalt. Den beskriver hur allmänna frågor kan preciseras och omvandlas till fungerande enkätfrågor och svarsalternativ. Författarna ger råd om i vilken ordning frågor bör ställas, hur formuläret kan utformas grafiskt och hur datainsamlingen lämpligen läggs upp. Allt för att undvika missuppfattningar, minimera fel och för att få många ifyllda formulär tillbaka.
De praktiska råden inramas av en skildring av enkätens pionjärer i Sverige och en diskussion om enkätens framtid i ett alltmer digitaliserat samhälle.
Greppbar metod är en serie böcker om olika sätt att bedriva forskning. Från forskningsfråga till slutsats. Skrivna av erfarna forskare. För dig som är nyfiken. På nya tillvägagångssätt och gamla beprövade metoder. På nya insikter om samhället och hur man kan göra det komplexa och oöverskådliga greppbart.
Studentlitteratur AB 1 9789144107448 -
Barn- och ungdomsforskning : metoder och arbe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 251 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075525
- Titel
- Barn- och ungdomsforskning : metoder och arbetssätt
- Författare
- Erlandsson, Soly I. - Sjöberg, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken belyser författarna olika metodologiska ansatser och perspektiv som blir aktuella under ett pågående forskningsarbete; från hur man formulerar en forskningsfråga och avgränsar sin studie till hur man konstruerar en lämplig undersökningsdesign och genomför sina analyser. Varje kapitel tar en särskild utgångspunkt, som en metodologisk ansats eller en metod. Bl.a.:
Att forska om människors levda liv – en livsvärldsansats
Etnografi i forskning om ungdomars vardag
Att tämja monstret – litteraturanalys i multimediamiljöer
Storskaliga studier i forskning om barn och unga
Konsten att träffa rätt – om enkätundersökningar
Barnintervjun – ur barnperspektiv och barns perspektiv
När spontanitet ger upphov till forskningsmaterial – den informella intervjun
Vad är meningen med meningen? – Textanalys som metod att tolka texters innebörd
Att fånga tankar – verbala protokoll som observation
Måste man välja vilket ben man ska stå på? – om metod triangulering
Boken har en tvärvetenskaplig utgångspunkt och är skriven av forskare från ämnesområdena psykologi, socialt arbete och utbildningsvetenskap/pedagogik. Bokens målgrupp är studenter på grundnivå och avancerad nivå, men också doktorander och forskare inom de ämnesdiscipliner som inkluderar barn och ungdomar i sin forskning.
Studentlitteratur AB 1 9789144075525 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 236 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030579
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9789144030579 -
Beprövad erfarenhet i skolverksamheten : vad...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 408 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156101
- Titel
- Beprövad erfarenhet i skolverksamheten : vad det är och hur man gör
- Författare
- Römer, Bettina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 408 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolverksamhet ska vila på bästa tillgängliga kunskap och skollagen jämställer här beprövad erfarenhet med vetenskaplig grund. Beprövad erfarenhet kan upplevas som ett vagt och svårfångat begrepp, men det är centralt i skolan då det i många fall är svårt att hitta stöd i forskning, och att också beforska, många av de områden som lärare och rektorer vet är väsentliga för god kvalitet.
Boken gör en sällan skådad djupdykning i begreppet beprövad erfarenhet, hur det kan uttolkas och hur det förhåller sig till vetenskaplig grund. Erfarenhet, praktisk kunskap, omdöme och etiskt handlande utgör här centrala begrepp och boken diskuterar även vad det innebär att bepröva och sprida erfarenhet. Teorin kompletteras med praktiska exempel från olika områden såsom undervisningsutveckling, ledarskap, kultur och digitalisering, och läsaren blir på så vis varse olika vägar och val i processen att utveckla, bepröva och sprida erfarenheter.
Beprövad erfarenhet i skolverksamheten riktar sig till rektorer och huvudmän, förstelärare, lektorer, lärare och personal i skolan som vill utveckla sin beprövade erfarenhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144156101 -
Metodbok för förändringshjältar : hållbart oc...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 259 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144150888
- Titel
- Metodbok för förändringshjältar : hållbart och värdeskapande lärande i den framtidsorienterade skolan
- Författare
- Remvall, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 176 x 250 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 628 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och unga har superkrafter att utveckla såväl sig själva som samhället till det bättre. För att frigöra dessa krafter behöver de kunskap, verktyg och inspiration. Den här boken ger en grund för att arbeta med hållbar utveckling med utgångspunkt i kunskapskraven i läroplanen. Arbetssättet är värdebaserat, ämnesövergripande och elevinkluderande. Genom konkreta övningar och uppdrag visar boken på en undervisning som stärker elevers självkänsla, kreativitet, samarbetsförmåga och digitala kompetens.
Metodbok för förändringshjältar är till för lärare, skolledare och annan pedagogisk personal som tillsammans med sina elever vill skapa en positiv förändring för elever, skolan och samhället i stort. Studier visar att barn och unga oroar sig för framtiden. Det bästa sättet att bemöta elevers oro är att lyssna på dem och låta dem själva ta fram lösningar. Elever som inkluderas i sin undervisning och får skapa ett värde utanför skolan blir dessutom mer motiverade, och ett entreprenöriellt arbetssätt stärker viktiga egenskaper som kreativitet och mod. Kort sagt: Vi slår flera flugor i en smäll genom att låta eleverna bli en del av lösningen på samhällets utmaningar!
Studentlitteratur AB 1 9789144150888 -
Hjälp ditt barn med studieteknik genom hela g...
Inbunden bok. Tukan Förlag. 1 uppl. 2016. 256 sidor.
Mycket gott skick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176174920
- Titel
- Hjälp ditt barn med studieteknik genom hela grundskolan och gymnasiet
- Författare
- Vorderman, Caroline
- Förlag
- Tukan Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 200 x 239 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 820 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att hjälpa sitt barn att hitta en god studieteknik är att lära sitt barn att hjälpa sig själv, genom hela livet.
'Skolan är tråkig!'
'Hjälp, jag har prov imorgon!'
'Det är för svårt!'
Låter det välbekant? Hjälp ditt barn med studieteknik hjälper dig att hjälpa ditt barn eller tonåring att bemästra skolarbetet på ett bra, hållbart och effektivt sätt. Det här är en steg för steg-guide för barn och föräldrar. Boken går igenom planering, organisering, scheman, inlärningstekniker, motivation, repetitionstekniker, prov samt hur man hanterar oro och prestationsångest.
Med konkreta texter och träffsäkra illustrationer beskriver boken olika personlighetstyper och inlärningsstrategier. Du får tips om hur du gör det svåra lättare genom att hjälpa till att sätta upp delmål, skapa omväxling i pluggandet och glädjas över framsteg istället för att deppa över misslyckanden som ännu inte inträffat.
Här ges råd om hur elever kan förbättra sin förmåga att göra bättre anteckningar, hitta och bedöma information, läsa snabbare, förstå vad som förväntas och svara på frågor på rätt sätt. Sist men inte minst får du och ditt barn hjälp att komma till rätta med eventuell oro och stress.
När man väl lagt sig till med en passande studieteknik upptäcker man att det går att själv kontrollera sin tillvaro - man blir mindre stressad och får ett bättre självförtroende. Och, naturligtvis, underlättar det inlärningen och man får ut mer av sina studier.
Plugga rätt och smart!
Tukan Förlag 1 9789176174920 -
Att läsa faktatexter : undervisning i kritisk...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 208 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127140356
- Titel
- Att läsa faktatexter : undervisning i kritisk och eftertänksam läsning
- Författare
- Gear, Adrienne
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Att läsa faktatexter ger Adrienne Gear konkreta lektionsförslag på hur du som lärare kan undervisa i lässtrategier av faktatexter. Författaren presenterar fem strategier för att göra eleverna uppmärksamma på sitt eget tänkande och hur de med hjälp av egna idéer, erfarenheter och bakgrundskunskap kan skapa mening i texten. Genom sina lektionsexempel beskriver författaren hur lärare kan introducera och arbeta med varje strategi. Boken visar också varför det är viktigt att lära ut strategierna i rätt ordning.
Adrienne Gear ger tydlig och forskningsanknuten vägledning i hur eleverna blir självständiga och metodiska läsare av faktatexter. Att läsa faktatexter vänder sig i första hand till lärare som undervisar i låg- och mellanstadiet.
Läs Toura Hägnestens recension av boken på Pedagog Stockholms blogg. Vad har jag lärt mig av att läsa boken ”Att läsa faktatexter” (Gear 2015)? Jo, fem nya lässtrategier som är anpassade just till läsning av faktatexter. Här vill jag påstå att Gears bok fyller ett behov. (...) Trots att jag har läst en ansenligt mängd facklitteratur på området läsning så får jag med mig nya tankar och lektionsupplägg.
Toura Hägnesten, Utbildningsförvaltningen, Pedagog Stockholm
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127140356 -
Praktikutvecklande forskning mellan skola och...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2022. 324 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909848
- Titel
- Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi : utmaningar och möjligheter vid samverkan
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 324 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 644 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under det senaste decenniet har flera myndigheter gjort riktade satsningar för att stimulera utvecklingen av förskola, skola och lärarutbildning genom att stärka den praktiknära forskningen. Det så kallade ULF-avtalet Utveckling Lärande och Forskning är ett exempel på en av de större satsningar som ger möjlighet att kombinera olika typer av utbyte. I den här antologin har representanter från lärosäten, lärarutbildningar och skolvärlden samlats för att diskutera frågor om relationssymmetri, roller och etik i samarbeten där man möts mellan praktik och vetenskaplig diskurs. Därigenom vill skribenterna bidra till en fördjupad diskussion om dilemman, utmaningar och möjligheter som kan uppstå när skola och akademi ska samverka kring utvecklingen av skolan. Hur ser rollerna ut? Vem har huvudansvaret och hur ser handlingsutrymmet ut för olika aktörer? Skribenterna har olika erfarenhet av lärarutbildningens och skol- och förskoleverksamhetens vetenskapliga grund och samverkan kring praktiknära forskning. Boken utgör ett led i satsningarna Framtidens lärarutbildning och ULF-avtalet vid Örebro universitet.Medverkande: Pernilla Alm, Karin Alnervik, Katarina Arkehag, Malin Benerdal, Andreas Bergh, Inger Eriksson,Sara Frödén, Ingrid Granbom, Lars Haikola, Ida-Lie Heljeberg, Lisa Isenström, Anne Lillvist, Peter Morfeldt Oliver St John, Jan Strid, Anna Teledahl,Marie Öhman, Ann Öhman Sandberg, Lena Öijen
Nordic Academic Press 1 9789188909848 -
Montessoripedagogik : i förskola och skola
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2009. 214 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118621
- Titel
- Montessoripedagogik : i förskola och skola
- Författare
- Skjöld Wennerström, Kristina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar i boken Montessoripedagogik i förskola och skola om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.
Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.
I den nya utgåvan av Montessoripedagogik i förskola och skola har bl.a. ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 –3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127118621 -
Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och fo...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 322 sidor.
Nyskick. detta ex. nytryck 2022
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144082981
- Titel
- Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och folkbildning
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 468 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sverige har ett unikt system för vuxnas deltagande i arrangerat lärande inom ramen för kommunal vuxenutbildning, folkhögskola och studiecirklar. Dessa verksamheter står under ständig förändring i fråga om vem som deltar, hur de finansieras, vilket uppdrag de har och vilka pedagogiska ideal som råder.
Lärandets mångfald ger en aktuell bild av olika sammanhang för vuxnas lärande med speciellt fokus på vuxenutbildning och folkbildning. Läs den också för att lära känna den forskning som idag finns om dessa områden. Ämnen är bland annat bokcirklarnas framväxt, framväxten av muslimska studieförbund och folkhögskolor, skönlitteraturens roll inom utbildning, politiska makthavares bildningsvägar, didaktiska perspektiv på undervisning av vuxna och yrkeslärares identiteter.
Boken vänder sig till studerande vid lärarprogram, studie- och yrkesvägledarprogram, personalvetarprogram, kurser inom pedagogik, samt till yrkesverksamma lärare, folkbildare, studie- och yrkesvägledare, personalvetare och en intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144082981 -
Arbetsliv och pedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2008. 192 sidor.
Nyskick. detta ex. nytryck 2022
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050409
- Titel
- Arbetsliv och pedagogik
- Författare
- Tedenljung, Dan
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 277 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk forskning har relevans för kunskapsbildning i arbetsliv och samhälle. Det visar senare tids forskning. Denna antologi redovisar en del av den. Här analyseras hur individen frisätts i övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle, hur lärande utvecklas genom arbetsuppgifter samt begreppen lärande organisationer och kunskapsledning. Boken belyser demokratiska kunskapsprocesser i arbetslivet samt hinder och möjligheter för att jämställdhet ska integreras i organisationer och dess verksamhet. Även didaktiska principer för professionell yrkesutbildning på högskolenivå diskuteras. Boken vänder sig till alla med intresse för pedagogiska processer i arbetslivet. Den är lämplig som vetenskaplig nutidsorientering och som kurslitteratur på grundnivå inom pedagogik med inriktning mot arbetslivet.
Studentlitteratur 2 9789144050409 -
Invandrarens genealogi : den kulturella förkl...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2022. 99 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178444700
- Titel
- Invandrarens genealogi : den kulturella förklaringsmodellens historia i det svenska skolväsendet under 1900- och 2000-talet
- Författare
- Yekerusta, Puya
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 226 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan det vara så att den kulturella rasismen får sina grundvalar reproducerade i en av det demokratiska samhällets mest bärande institutioner - skolan? Frågan är central i Puya Yekerustas idéhistoriska studie av det svenska skolväsendets läroplaner och styrdokument under 1900- och 2000-talet. Han finner att skolväsendet är och har varit genomsyrat av en förklaringsmodell som är helt avgörande för kulturrasismens existens och framväxt. En modell med vilken invandraren skulpteras som subjektet för underordning. På ett detaljrikt och originellt vis, och med implikationer som sträcker sig långt bortom skolpolitiken, skildrar Invandrarens genealogi den kulturella förklaringsmodellens uppbyggnad och användande i skolväsendets verksamhet.Puya Yekerusta är leg. psykolog och filosofie master i idé- och lärdomshistoria, examinerad från Göteborgs universitet. Han har främst arbetat som skolpsykolog i och runt Göteborgsområdet och har tidigare skrivit texter om bl.a. psykologins industrialisering, och om förhållanden mellan vetenskap och ideologi i fransk filosofi.
Gidlunds förlag 9789178444700 -
Specialpedagogik 1 - Att arbeta för likvärdig...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107780
- Titel
- Specialpedagogik 1
- Författare
- Johansson, Monica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik handlar om att arbeta för likvärdighet och delaktighet för alla människor. Med det som utgångspunkt beskriver läromedlet Specialpedagogik 1 olika funktionsnedsättningar och hur samhället kan stötta människor genom specialpedagogiska insatser.
I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion. Det finns även personporträtt och fallbeskrivningar som gör texten levande. Läromedlet är indelat i tre delar:
Del 1 ger grundläggande kunskaper om ämnet specialpedagogik och är en bas för de två andra delarna.
Del 2 behandlar olika funktionsnedsättningar.
Del 3 handlar om kommunikation, hjälpmedel och arbetssätt inom det specialpedagogiska området.
Liber 1 9789147107780 -
Hållbar utbildning för hållbar utveckling - -...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 112 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144151809
- Titel
- Hållbar utbildning för hållbar utveckling - -i förskola och skola
- Författare
- Dahlbeck, Per
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 217 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En berörande och utmanande undervisning är en förutsättning för ett hållbart lärande för en hållbar utveckling. Utgångspunkten i den här boken är att involvera barn och unga i dagens komplexa och svårlösta utmaningar som vi alla står inför för att nå målen i Agenda 2030. När barn blir delaktiga och deras röster tas på allvar utvecklar de förmågor och förhållningssätt för att vara aktiva demokratiska medborgare här och nu och i framtiden. Den här boken ger inga recept för hur denna undervisning ska ske, men väl teorier och praktiska exempel från förskola och skola som kan inspirera den egna pedagogiska praktiken.
Hållbar utbildning för hållbar utveckling lämpar sig därför särskilt väl som inspiration till egna samtal och diskussioner samt utveckling av den egna praktiken för pedagoger i förskolor och skolor som övergripande och tematiskt vill arbeta med hållbar utveckling i vid mening.
Bokens innehåll kan med fördel fungera som inspiration även för blivande förskollärare och grundskollärare, speciellt för lärare för grundskolans yngre år.
Studentlitteratur AB 1 9789144151809 -
Ledarskap, sociala relationer och konflikthan...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 580 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825253
- Titel
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 580 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 43 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:
• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever?
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer?
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning?
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap?
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter?
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Är du kursansvarig på högskola eller universitet? Beställ ett utvärderingsexemplar av Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825253 -
Utbildning i migrationens tid : viljor, organ...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 213 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144143255
- Titel
- Utbildning i migrationens tid : viljor, organisering och villkor för inkludering
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige.
I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras migranters strävan efter, och starka vilja till, inkludering. Utifrån sitt rika empiriska underlag bidrar boken till en djupare förståelse för vad inkludering innebär och dess villkor i såväl dagens som morgondagens Sverige.
Boken vänder sig till både blivande och yrkesverksamma lärare samt studie- och yrkesvägledare, liksom andra med intresse för frågor om utbildning för och inkludering av migranter.
Studentlitteratur AB 1 9789144143255 -
Glittrig diamant dansar - Små barn och språkd...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2017. 185 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144115207
- Titel
- Glittrig diamant dansar - Små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om små barns kreativa språklek och lärande i form av poesi.
Upprepning, metaforer, rytm, onomatopoetiska ord – mycket av det som utmärker poesi finns naturligt i barns språklek. I själva verket kan man se poesi som ett ”svar” på utmaningen att vilja uttrycka något som ens språk inte riktigt räcker till för. Genom diktskapandet får barnen använda bekanta ord på nya sätt och skapa nya ord på basis av andra, bekanta ord.
För första gången i Sverige beskrivs ingående hur lärare och barn i åldrarna 3–7 arbetar med diktskapande. Hur kan man arbeta medvetet med poesi i verksamheten och vad händer i sådana situationer? I Glittrig diamant dansar studeras såväl barnens egna dikter som det pedagogiska, kommunikativa arbetet med att skapa dessa. Vidare introduceras ”poesins redskap” med vilka man kan betrakta och skapa dikter. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barns språkliga utveckling och lek: forskare, lärarutbildare, lärarstudenter samt verksamma lärare för yngre åldrar.
Studentlitteratur AB 2:3 9789144115207 -
Socionomutbildningen : då, nu och i framtiden
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 423 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144153070
- Titel
- Socionomutbildningen : då, nu och i framtiden
- Författare
- Swärd, Hans
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 423 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer.
För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vakt om ett kritiskt tänkande och ha förmåga att hantera komplexa problem.
I antologin ges en helhetsbild av den historiska bakgrunden och den moderna utvecklingen av landets socionomutbildningar. Den första högskoleanknutna utbildningen startades av Centralförbundet för Socialt Arbete år 1921. Under efterkrigstiden tillkom flera nya utbildningar och de har ytterligare expanderat under 2000-talet.
Bokens författare guidar läsarna genom en dramatisk historia och riktar blickarna mot framtidens utmaningar.
Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden vänder sig till studenter och lärare vid socionomutbildningarna, till yrkesverksamma, politiker och förtroendemän och en socialt intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144153070
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn