Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En bro mellan teori och praktik
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127137387
Titel
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En bro mellan teori och praktik
Författare
Catharina Tjernberg
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2013
Omfång
231 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
404 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Framgångsrik läs- och skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur man kan lyckas med uppgiften att ge alla elever, även de som har stora läs- och skrivsvårigheter, en god läs- och skrivutveckling inom den vanliga klassens ram. I boken beskriver hon det komplexa samspelet mellan elevens lärande, lärarens undervisning och hur läraren utvecklar sin egen yrkesskicklighet via kollegialt lärande. Forskaren Catharina Tjernberg har studerat en framgångsrik skola och följt elever och lärare i skolår 1-5 under flera års tid. I boken Framgångsrik läs- och skrivundervisning beskriver hon det komplexa samspelet mellan elevens lärande, lärarens undervisning och hur läraren utvecklar sin egen yrkesskicklighet via kollegialt lärande och en gynnsam pedagogisk arbetsmiljö. Frågor som tas upp och besvaras i boken är: Hur lär lärare sig att undervisa? Vilken specifik lärarkompetens behövs för att möta elevvariationen i en klass? Hur arbetar lärare för att identifiera och stötta elevers läs- och skrivutveckling? Hur kan lärare skapa en inkluderande lärmiljö? Vilken skolmiljö stöttar och utvecklar pedagogisk reflektion? Framgångsrik läs- och skrivundervisning vänder sig såväl till lärarutbildare och lärarstuderande som till lärare, skolledare, politiker och andra verksamma inom skolans sfär. Läs gärna Skolportens intervju med Catharina Tjernberg om att lärare måste få lära. Du kan även läsa Tjernbergs artikel, en av de mest lästa inom området, Inclusion in Practice: a Matter of Scool Culture som är publicerad i den högt ansedda vetenskapliga tidskriften European Journal of Special Needs Education. Läs även Catharina Tjernbergs och Eva Heimdahl Mattsons debattartikel i Aftonbladet om hur tidiga betyg riskerar att slå ut svaga elever.