Deltagandets kontextuella villkor -fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik
Häftad bok.
Nära nyskick. Malmö Högskola 2012. 264s. Beskrivning: ”Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där elevernautbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation,motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter.Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av1960-talet. Avhandlingens intresse är riktat mot de vardagliga händelseroch de interaktionella sammanhang som träningsskolans eleveroch professionella team ingår i och hur de gemensamt konstruerar dekontetuella villkoren för deltagande i den pedagogiska praktiken.Studien har genomförts som en klassrumsstudie, med etnografiskaförtecken, i fem träningsskoleklasser och datainsamlingen gjordeshuvudsakligen med stöd av videoobservationer. Det analytiska intresseti studien riktas mot de många aktiviteter som pågår i de främreregionerna i träningsskolans klassrum med ett särskilt fokus på huraktörerna gemensamt konstruerar sitt deltagande i den pedagogiskapraktiken. Den pedagogiska praktiken i klasserna kännetecknades avatt det fanns rutiner och sociala regler som definierade villkoren för deolika aktörernas deltagande. Genom de rutiner och ramar som fannsinrymda i den pedagogiska praktiken, fanns det förväntningar om hureleverna och teammedlemmarna skulle förhålla sig till varandra för attinteraktionen skulle fungera i enlighet med de antaganden om deltagandesom fanns knutet till olika aktiviteter.”