Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken

Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken

Häftad bok Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.

Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Färgöverstrykningar på två sidor. Understrykningar på en sida. I övrigt hel och ren inlaga. [rum 2]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144083698
Titel
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
Författare
Dylan Wiliam
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2013
Omfång
200 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
294 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jäm­förelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:


klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg

åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter

ge feedback som för lärandet framåt

aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra

samt att äga sitt eget lärande.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.