-
KONDOTTIÄRFURSTARNAS VISUELLA RETORIK
Häftad bok. Raster förlag. 2002. 334 sidor.
ISBN 7989187215205
Nära nyskick. Tillsynes bläddrat exemplar /// Förlagets beskrivning: KONDOTTIÄRFURSTARNAS VISUELLA RETORIK handlar om fyra italienska renässansfurstars mecenatskap och konstpolitik. Tack vare de stora inkomsterna från uppdragen som legotruppsanförare etablerade Leonell läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRaster förlag 7989187215205 -
Kondottiärfurstarnas visuella retorik : Leone...
Häftad bok. Raster förlag. 2002. 334 sidor.
Mycket gott skick. Tidigare biblioteksbok, inplastad, biblioteksmärkning längst ner på ryggen och baksidan. Stämpel på sista sidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187215209
- Titel
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik : Leonelle D'Este, Sigismondo Malates
- Författare
- Eriksson, Johan
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 821 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik handlar om fyra italienska renässansfurstars mecenatskap och konstpolitik. Tack vare de stora inkomsterna från uppdragen som legotruppsanförare etablerade Leonello dEste, Sigismondo Malatesta, Alessandro Sforza och Federico da Montefeltro ett hovliv som överträffade flera av de stora europeiska furstehusen. De omfattande beställningarna spelade en central roll i marknadsföringen av il condottiere och var i sig en viktig förutsättning för deras politiska, sociala och ekonomiska position. I konst och arkitektur manifesterades olika faktiska händelser, myter och ambitioner. De fyra kondottiärfurstarna hade skiftande bakgrund, förutsättningar och karriärer, och den dubbla rollen som legotruppsanförare och suverän furste ledde ofta till konflikter med skiftande resultat.
Johan Eriksson visar hur nya medier och metoder att med visuella medel föra fram budskap om makt, legitimitet och suveränitet etableras vid dessa furstehov. Symboler för olika bedrifter och myter konstrueras och sprids för att övertyga olika mottagargrupper, alltifrån skiftande sociala strata av befolkningen till uppdragsgivare och andra makthavare. Här läggs grunden för de kommande seklernas fursteretorik.
Johan Eriksson, född 1970, är forskare vid Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han är knuten till Svenska Institutet i Rom och även verksam med Tessin d.ä.- projektet. Detta är hans doktorsavhandling.
Raster förlag 9187215209 -
Kondottiärfurstarnas visuella retorik : Leone...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Raster Förlag, 2002. Trådhäftad. Relativt kraftigt veck längs nästan hela inre kanten av bakre invikningsfliken. I övrigt mycket gott skick. 334, [1] s. Illustrerad, delvis i färg. Akademisk avhandling / Dissertation, with summary in english. ISBN 91-8721 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187215209
- Titel
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik : Leonelle D'Este, Sigismondo Malates
- Författare
- Eriksson, Johan
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 821 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik handlar om fyra italienska renässansfurstars mecenatskap och konstpolitik. Tack vare de stora inkomsterna från uppdragen som legotruppsanförare etablerade Leonello dEste, Sigismondo Malatesta, Alessandro Sforza och Federico da Montefeltro ett hovliv som överträffade flera av de stora europeiska furstehusen. De omfattande beställningarna spelade en central roll i marknadsföringen av il condottiere och var i sig en viktig förutsättning för deras politiska, sociala och ekonomiska position. I konst och arkitektur manifesterades olika faktiska händelser, myter och ambitioner. De fyra kondottiärfurstarna hade skiftande bakgrund, förutsättningar och karriärer, och den dubbla rollen som legotruppsanförare och suverän furste ledde ofta till konflikter med skiftande resultat.
Johan Eriksson visar hur nya medier och metoder att med visuella medel föra fram budskap om makt, legitimitet och suveränitet etableras vid dessa furstehov. Symboler för olika bedrifter och myter konstrueras och sprids för att övertyga olika mottagargrupper, alltifrån skiftande sociala strata av befolkningen till uppdragsgivare och andra makthavare. Här läggs grunden för de kommande seklernas fursteretorik.
Johan Eriksson, född 1970, är forskare vid Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han är knuten till Svenska Institutet i Rom och även verksam med Tessin d.ä.- projektet. Detta är hans doktorsavhandling.
9187215209 -
Kondottiärfurstarnas visuella retorik
Häftad bok.
Raster förlag 2002. 334, (1) s. Häftad. Illustrerad i sv/v och färg. Avhandling. Ärtstort foliesläpp på främre omslaget. Ryggen med någon mms konkavitet. ISBN: 91-87215-209. 24x16.2x2.1cm, 826g … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187215209
- Titel
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik : Leonelle D'Este, Sigismondo Malates
- Författare
- Eriksson, Johan
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 821 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kondottiärfurstarnas visuella retorik handlar om fyra italienska renässansfurstars mecenatskap och konstpolitik. Tack vare de stora inkomsterna från uppdragen som legotruppsanförare etablerade Leonello dEste, Sigismondo Malatesta, Alessandro Sforza och Federico da Montefeltro ett hovliv som överträffade flera av de stora europeiska furstehusen. De omfattande beställningarna spelade en central roll i marknadsföringen av il condottiere och var i sig en viktig förutsättning för deras politiska, sociala och ekonomiska position. I konst och arkitektur manifesterades olika faktiska händelser, myter och ambitioner. De fyra kondottiärfurstarna hade skiftande bakgrund, förutsättningar och karriärer, och den dubbla rollen som legotruppsanförare och suverän furste ledde ofta till konflikter med skiftande resultat.
Johan Eriksson visar hur nya medier och metoder att med visuella medel föra fram budskap om makt, legitimitet och suveränitet etableras vid dessa furstehov. Symboler för olika bedrifter och myter konstrueras och sprids för att övertyga olika mottagargrupper, alltifrån skiftande sociala strata av befolkningen till uppdragsgivare och andra makthavare. Här läggs grunden för de kommande seklernas fursteretorik.
Johan Eriksson, född 1970, är forskare vid Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han är knuten till Svenska Institutet i Rom och även verksam med Tessin d.ä.- projektet. Detta är hans doktorsavhandling.
9187215209
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn