-
Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusm...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 125 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659802
- Titel
- Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken
- Författare
- Britta Olofsson
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Britta Olofsson har sedan ungdomen varit engagerad i jämställdhetsfrågor. Ändå satte hon som förskollärare ofta pojkarna i första rummet. Hur kunde det bli så? Att flickor har mycket att vinna på ett genusarbete stod så småningom klart för henne. Men pojkar - vad har de att vinna på jämställdhet och hur jobbar man med dem? Och vad går ett genusarbete egentligen ut på? Med hjälp av många praktiska exempel, från sitt eget liv och den egna förskolan, belyser Britta Olofsson genusteorier och könsmönster. Hon beskriver hur modern genusforskning kan omsättas i praktisk pedagogik så att båda könen blir vinnare. Boken vänder sig till lärarstuderande och personal inom förskola och skola, men även till föräldrar och andra som vill öka sitt medvetande inom området. Britta Olofsson är förskollärare och filosofie kandidat. År 2005 fick Brittas arbetsplats, förskolan Stormhatten, Härnösands kommuns jämställdhetspris. Innehåll: Könsmönstren Att värdera kön Könsblindhet Att kategorisera efter kön Babyforskning Jämställdhetens ansikte Särartstänkande och likhetstänkande Genussystemet Männens roll i jämställdhetsarbetet i förskolan Genusforskning i klassrum och förskola Klassrumsforskning Genusforskning i förskolan En genusmedveten pedagogik Fyra utgångspunkter i en genusmedveten pedagogik Att bevaka könsgränser Den manliga normen i förskolan De könsmärkta rummen Flickor och teknik Att jobba kompensatoriskt Målsättning för ett jämställdhetsarbete Genusarbete i flickgruppen Genusarbete i pojkgruppen Att jobba individuellt med barnen Föräldrarna - ett hinder eller ett stöd Pardans och jämställdhet Illustrationer av Carina Kågström.
Ytterligare designers: Grawin, Ann-Marie
Ytterligare designers: Liljenberg, Marianne
Ytterligare författare: Olofsson, Britta
Ytterligare illustratörer: Kågström, Carina
Lärarförbundets förlag 1 9789197659802 -
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052158
- Titel
- Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
- Författare
- Åberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147052158 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147052158
- Titel
- Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
- Författare
- Åberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147052158
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn