Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Olof Palme och medierna

Olof Palme och medierna

Häftade böcker. Borea Bokförlag. 1 uppl. 2006. 359 sidor.

"Det är inte personen utan politiken som är viktig", var ett mantra som Olof Palme upprepade i otaliga intervjuer. Ändå var det just hans person som ofta stod i centrum för mediernas intresse. Historikern Gunnela Björk har undersökt den bild av Olof Palme som växte fram i medierna från början av 1950-talet till 1980-talet. Hon har också intervjuat journalister och medarbetare till Olof Palme. Under den här tiden fick televisionen sitt genombrott och mediernas intresse för politiska frågor ökade markant. Olof Palme betraktade medierna som viktiga och självklara politiska kanaler. Han utnyttjade de nya möjligheter som situationen erbjöd, släppte in journalister och fotografer i sin politiska vardag och bidrog aktivt till att skapa nya normer för förhållandet mellan medier och politik. Som ingen tidigare svensk politiker var Olof Palme synlig i medierna samtidigt som han använde sig av dem, vilket - som framgår av den här boken - också kunde vändas emot honom.

Förlagsfakta

ISBN
9789189140455
Titel
Olof Palme och medierna
Författare
Björk, Gunnela
Förlag
Borea Bokförlag
Utgivningsår
2006
Omfång
359 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
140 x 214 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
510 g
Språk
Svenska