Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975

Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975

Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Lund,2013,.,Nordic Academic Press, 186s, foto och illustrationer i sv/v, ppb.+so., ,Originalupplaga.,Nyskick.,9789187351297,Författarna, ekonomihistoriker, beskriver hur utbildningsideal och samhällsvillkor påverkat utvecklingen av dess utbildningar under en kritisk period.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789187351297
Titel
Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975
Författare
Håkansson, Peter
Förlag
Nordic Academic Press
Utgivningsår
2013
Omfång
186 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
150 x 225 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
430 g
Språk
Svenska
Baksidestext
»De olika uppsatserna bygger på gedigen forskning, men de är ändå skrivna så att de är tillgängliga för annat än forskare. Läsaren får på köpet en god inblick i Sveriges ekonomiska historia under perioden 19401975.« Bibliotekstjänst

Yrkesutbildningen i gymnasieskolan debatteras ständigt och kritiseras ofta. Det är egentligen inte så konstigt eftersom den ska uppfylla många krav som inte alltid är så lätta att förena. Det svenska sättet att organisera yrkesutbildning kännetecknas bland annat av krav på likställdhet mellan teoretiska och yrkesinriktade program och att elever vid de yrkesinriktade programmen både förväntas uppnå högskolebehörighet och bli väl förberedda för yrkeslivet.

I studien Yrkesutbildningens formering i Sverige 19401975 beskriver en grupp ekonomhistoriker hur utbildningsideal och samhällsvillkor påverkat utvecklingen av dessa utbildningar under en kritisk period när den svenska yrkesutbildningsmodellen formerades. Den är unik i ett internationellt perspektiv och har, trots många reformer, i allt väsentligt behållit sina kännetecken sedan den cementerades för mer än fyrtio år sedan.



Hur och varför kom den svenska yrkesutbildningsmodellen att skapas och utvecklas? För att förstå det måste även dess ursprung och framväxt förstås något som debatten ofta missar. Författarnas syfte är att ge kunskap om den yrkesutbildning som föregick den nuvarande utbildningsmetoden, men också att ge nya insikter i de processer som ledde fram till att en helt ny modell etablerades.