Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Så räddar gud världen : Romarbrevet

Så räddar gud världen : Romarbrevet

Inbundna böcker. Libris förlag. 2006. 320 sidor.

Det finns nog inget brev av aposteln Paulus som fått större genomslag än Romarbrevet. Redan i första kapitlet gjorde Martin Luther sin glada reformatoriska upptäckt - allt av nåd genom tro. Charles Wesley blev omvänd när han hörde en predikan som lade ut Romarbrevets budskap. Augustinus och andra har fördjupat tankarna om människan och Gud utifrån detta brev. Det används flitigt i vägledning till kristen tro, till exempel orden om "munnens bekännelse" och "hjärtats tro". Här väcks svåra frågor om Israels framtid och om kristnas relation till staten, men också en stark längtan efter andlig mognad och ett hållbart framtidshopp.

I den här boken brottas Hans Johansson med Romarbrevets texter och söker dess budskap - också för vår egen tid. Så räddar Gud världen är första boken i Libris kommentarserie Nya testamentets budskap (NTB). Böckerna vänder sig till bibelläsare som vill förstå mer. Upplägget är pedagogiskt och lättöverskådligt. Varje kapitel avslutas med reflektioner som kan ge impulser till samtal, fördjupning, förkunnelse och undervisning.

"Det här är en kommentar som gör något med läsaren. Man står inte på samma plats när man börjar läsa som när man slutar. Den risken får man ta. Framställningen har en tydlig berättarröst. Detta skapar just det möte med bibeltexten som fördjupar den egna teologiska förståelsen."
Lovisa Bergdahl, forskare på Lärarhögskolan, Stockholm

"Med en känsla av ´äntligen´ läser jag Johanssons guide till kronan bland Paulus brev - Romarbrevet. Bibelkommentarer skrivna på svenska med ett så fräscht språk är vi inte bortskämda med. Som förkunnare har jag hittat en ovärderlig källa i mina predikoförberedelser."
Anders Blåberg, pastor och missionsdirektor (EFK)

Förlagsfakta

ISBN
9789171958389
Titel
Så räddar gud världen : Romarbrevet
Författare
Johansson, Hans
Förlag
Libris förlag
Utgivningsår
2006
Omfång
320 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
510 g
Språk
Svenska