Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
"Det skall åska och blixtra kring vår teater": Stockholms Stadsteater 1960-2010

"Det skall åska och blixtra kring vår teater": Stockholms Stadsteater 1960-2010

Albert Bonniers förlag 2012 (sv.originaluppl.), 552s. B/H=13,5x21,5. Vikt = 893g. Förlagsband med skyddsomslag (inbunden). Rikligt fotoillustrerad i färg o svart/vitt. Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789100123680
Titel
"Det skall åska och blixtra kring vår teater": Stockholms Stadsteater 1960-2010
Författare
Helander, Karin
Förlag
Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår
2010
Omfång
552 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
135 x 213 mm Ryggbredd 42 mm
Vikt
893 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det var sannerligen ingen självklarhet att Stockholm skulle få en egen stadsteater. Under tre årtionden hade frågan utretts, ekonomin var ansträngd efter kriget och på konservativt håll ansågs det räcka med Dramaten. När Stockholms stadsteater till slut invigdes 1960 blev det början på en ny, mer radikal tradition i Stockholms teaterliv.Stockholms stadsteater blev den omstridda teatern, den ifrågasatta och ifrågasättande teatern, med Jösses flickor och folkets historia i Minns du den stad och soppteater och bussteater och "medborgarteater". Finansborgarrådet Hjalmar Mehrs programförklaring från invigningen blev minst sagt profetisk: "Det skall åska och blixtra om vår teater".Stockholms stadsteater har fostrat inte bara rikskända skådespelare som Gösta Ekman, Meta Velander, Helge Skoog och Yvonne Lombard. Man har också stått för några av teater-Sveriges mest intressanta satsningar. Bland annat blev verksamheten Unga Klara ett verkligt genombrott för en nya barnteater i Sverige på sjuttiotalet. Och den stora elisabetanska satsningen i början av åttiotalet, med en egen The Globe inne i teatern, gav många stockholmare chansen att i någon mån uppleva dramatiken på samma sätt som på Shakespeares tid.Nu har det gått 50 år. Vad var det som hände? Varför blev det aldrig något nytt teaterhus vid Slussen? Vilka var de stora succéerna och de verkliga bottennappen? Vilka var fajterna och vilka var det som slogs? Behövs det en stadsteater i Stockholm fortfarande? Teaterkritikerna Leif Zern och Karin Helander ger svar.