Känslofyllda rum: Den mediala socialiteten - att titta och beröras
Inbundna böcker. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2017. 173 sidor.
Vad gör att pulsen ökar under actionscener, ögonen tåras inför ett grymt öde och känslan av förlust infinner sig när tv-serien tar slut? Hur påverkar tv-tittandet oss som medmänniskor och individer?
I Känslofyllda rum beskriver mediaforskaren Anja Hirdman det vardagliga umgänget med medier genom vilka vi möter och upplever andra människor, händelser och omvärlden. Med utgångspunkt i ny forskning kring känslor och kroppar från fält som socialpsykologi, kulturstudier och neurovetenskap ställer författaren frågor om betraktandet av andra: varför berörs vi och hur överförs känslor mellan skärm och tittare.
I fokus står skärmkulturen och den erfarenhet som tv:n fört med sig av att uppleva situationer och känna inför omvärlden utan att själv kroppsligen vara där. Hur väcks vår empati och antipati av sätten att berätta i fiktion och icke-fiktion?
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789188661265
- Titel
- Känslofyllda rum: Den mediala socialiteten - att titta och beröras
- Författare
- Hirdman, Anja
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska