Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Forskningsmetodik - Om kvalitativa och kvantitativa metoder

Forskningsmetodik - Om kvalitativa och kvantitativa metoder

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 360 sidor.

Mycket gott skick. Denna grundbok i forskningsmetodik behandlar utförligt såväl kvantitativa metoder baserade på statistisk bearbetning av data som kvalitativa metoder som intervju, observation och dokumentanalys. I boken beskrivs forskningsprocessens olika faser och metodernas för- respektive nackdelar diskuteras, liksom de sätt på vilka de kan komplettera varandra. ........... Författarna hävdar att det är forskarens frågeställningar som bör vara avgörande i valet av metoder. De behandlar också relationen mellan metoddiskussionen och olika vetenskapsteoretiska perspektiv och resonerar om vad man bör tänka på vid valet av metod. Boken innehåller vidare särskilda avsnitt om problemformulering och om utformningen av forskningsrapporter.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144002114
Titel
Forskningsmetodik - Om kvalitativa och kvantitativa metoder
Författare
Holme, Idar Magne
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1997
Omfång
360 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
500 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna grundbok i forskningsmetodik behandlar utförligt såväl kvantitativa metoder baserade på statistisk bearbetning av data som kvalitativa metoder som intervju, observation och dokumentanalys. I boken beskrivs forskningsprocessens olika faser och metodernas för- respektive nackdelar diskuteras, liksom de sätt på vilka de kan komplettera varandra. Författarna hävdar att det är forskarens frågeställningar som bör vara avgörande i valet av metoder. De behandlar också relationen mellan metoddiskussionen och olika vetenskapsteoretiska perspektiv och resonerar om vad man bör tänka på vid valet av metod. Boken innehåller vidare särskilda avsnitt om problemformulering och om utformningen av forskningsrapporter. I denna nya upplaga har framför allt avsnitten om dataanalys reviderats. Den kvalitativa dataanalysen är samlad i ett kapitel och i avsnitten om kvantitativ analys har författarna minskat antalet formler och uträkningstekniker och i stället lagt ökad tonvikt på vad användandet av olika tekniker innebär. Boken vänder sig i första hand till samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.
Andra upplagan