Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Mod och försakelse : livs- och yrkesbetingelser för Konglig Theaterns skåde

Mod och försakelse : livs- och yrkesbetingelser för Konglig Theaterns skåde

Inbunden bok Gidlunds förlag. 1997. 488 sidor.

Mycket gott skick. Kartonnage. Att vara skådespelerska på Konglig Theatern i Stockholm under 1800-talet innebar att tillhöra en missaktad yrkeskår. Skådespelerskan ansågs överskrida gränserna för det som var tillåtet för en kvinna, gränser som upprättats av män. Därför hamnade hon i vida kretsar utanför den sociala gemenskapen och uppfattades som en prostituerad i bokstavlig eller metaforisk bemärkelse. I Mod och Försakelse ligger tonvikten inte främst på skådespelerskornas konstnärliga verksamhet utan på deras professionella och privata villkor.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9178442567
Titel
Mod och försakelse : livs- och yrkesbetingelser för Konglig Theaterns skåde
Författare
Ingeborg Nordin-Hennel
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
1997
Omfång
488 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
Ryggbredd 37 mm
Vikt
912 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att vara skådespelerska på Konglig Theatern i Stockholm under 1800-talet innebar att tillhöra en missaktad yrkeskår. Skådespelerskan ansågs överskrida gränserna för det som var tillåtet för en kvinna, gränser som upprättats av män, kodifierats i tidens etiskt-didaktiska litteratur och vars ideal var den gifta kvinnan som uppoffrade sig för man och barn. Därför hamnade hon i vida kretsar utanför den sociala gemenskapen och uppfattades som en prostituerad i bokstavlig eller metaforisk bemärkelse. Paradoxalt nog kunde hon, som t ex Emilie Högquist, trots detta förvärva både makt, beundran och inflytande, på ett sätt som var få kvinnor förunnat. Vägen till ett sådant genombrott var inte alltid grundad enbart på konstnärliga kvaliteter, utan kunde också i hög grad vara beroende av lämpliga erotiska förbindelser eller andra vinstgivande kontakter. Få var dock de som likt Jenny Lind kunde nå internationell berömmelse och aktning. I Mod och Försakelse ligger tonvikten inte främst på skådespelerskornas konstnärliga verksamhet utan på deras professionella och privata villkor. Med utgångspunkt i en genusteoretisk analys ges en bred och generell bild av olika maktrelationer mellan kvinnor och män inom den dåtida teaterns sfär. Också det enskilda skådespelerskeödet får sin belysning genom särskilda kapitel om den sedesamma Elise Frösslind och hennes motsats rebellen Henriette Widerberg. Verket är ett pionjärarbete och öppnar ett nytt forskningsområde inom kvinno- och teaterhistoria.