Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Musiken som tidsspegel. Tolv essäer om musiken kring sekelskiftet 1900

Musiken som tidsspegel. Tolv essäer om musiken kring sekelskiftet 1900

Inbunden bok. Gidlunds förlag. 2013. 286 sidor.

Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Illustrerad.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178448791
Titel
Musiken som tidsspegel : Tolv essäer om musiken kring sekelskiftet 1900
Författare
Ling, Jan
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
286 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
178 x 207 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
740 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Musiken som tidsspegel består av 12 essäer, fokuserade kring 13 tonsättare som är födda under 1800-talet, men vars musik kom att prägla kommande århundrade. Tonsättarnas liv och musik skildras med utgångspunkt i de idéströmningar som var och en representerar: det demokratiska, det folkliga, det maximala, det abstrakta, det nationella, det överjordiska, det nordiska, provinsiellt och internationellt, det sociala och det mytiska. Den tidsperiod som boken berör är främst decennierna kring sekelskiftet 1900. Det är en spännande period då Europa förändras och nya uttryckssätt skapas inom konst, vetenskap och filosofi. Impressionism, expressionism, surrealism, dadaism, futurism är stilriktningar som visserligen kommer från beskrivningar av måleri och litteratur, men som har sina motsvarigheter även inom musiken.
Boken inleds med ett kapitel kallat Arvet från 1800-talet, där konstmusik definieras som en gren av ett musikträd, nära till grenarna folkmusik och populärmusik. Avslutningen Arvet till 1900-talet försöker beskriva något av våra 13 tonsättares betydelse för det gångna seklets musik.
Jan Ling är professor emeritus i musikvetenskap vid Göteborgs universitet, där han också varit rektor. Förutom vetenskapliga arbeten inom svensk folkmusik, musiksociologi och musikhistoria
har han tidigare utgivit fyra volymer om Europas musikhistoria,
den senaste med titeln Franz Liszt och 1800-talets konstmusik på Gidlunds förlag.