Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Svensk luftfart 1900-1951 - Civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen

Svensk luftfart 1900-1951 - Civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen

Inbunden bok. Gidlunds förlag. 1 uppl. 2014. 294 sidor.

Nyskick. Kartonnage. Förlagsny och oläst.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178448876
Titel
Svensk luftfart 1900-1951 : civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen
Författare
Ottosson, Jan
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2014
Omfång
294 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
160 x 235 mm Ryggbredd 24 mm
Vikt
640 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av
1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken
präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat
monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra
världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga
intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.