-
Insyn i waldorf-skolan. Rudolf Steinerpedagog...
Inbunden bok. Stockholm, Kosmos i samverkan med Verl. Freies Geistesleben, Stuttgart. 1977. 207+(1) sidor.
Gott skick. Inbundet pappband. Obetydligt tilltryckta hörn. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197013838
- Titel
- Insyn i waldorf-skolan : Rudolf Steinerpedagogiken i ord och bild
- Författare
- Carlgren, Frans
- Förlag
- Stockholm : Kosmos i samverkan med Verl. Freies Geistesleben, Stuttgart
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
Stockholm, Kosmos i samverkan med Verl. Freies Geistesleben, Stuttgart 9197013838 -
Specialpedagoger. Nybyggare i skolan
Häftad bok. Stockholm, HLS Förlag. 2002. 182+(3) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något veckade hörn. Enstaka biblioteksstämplar. Studies in Educational Sciences 56.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176565319
- Titel
- Specialpedagoger - nybyggare i skolan
- Författare
- Malmgren Hansen, Audrey - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholm : HLS förl
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm, HLS Förlag 9176565319 -
Normstödjande strukturer. Miljötematiken börj...
Häftad bok. Lund, Sociologiska institutionen. 1999. 546+(4) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något nött. Skrapmärken på omslaget. Med disputationsblad. Lund Studies in Sociology of Law 5.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189078780
- Titel
- Normstödjande strukturer : miljötematiken börjar slå rot i skolan
- Författare
- Wickenberg, Per
- Förlag
- Media-Tryck
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Wickenberg, Per
Lund, Sociologiska institutionen 9189078780 -
Från lydnad till ansvar. Kunskapssyn, känslor...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 133 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något skavt omslag.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144051345
- Titel
- Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
- Författare
- Margareta Normell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 203 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144051345 -
Åtgärdsprogram i praktiken. Att arbeta med el...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 155 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144050096
- Titel
- Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
- Författare
- Asp-Onsjö, Lisa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 233 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga.
Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att främja de pedagogiska förutsättningarna? Hur kan åtgärdsprogrammen bli en naturlig del i arbetet med elever i behov av särskilt stöd?
Den här boken utgår från sex autentiska fallbeskrivningar där skolan upprättat åtgärdsprogram för elever med olika typer av stödbehov. Analysen visar att de arbetslag som bjuder in föräldrar och elever till en öppen dialog kring aktuella åtgärder skapar förutsättningar för en inkluderande skola där elever med olika förutsättningar och behov kan arbeta tillsammans. I boken presenteras dessutom Skolverkets allmänna råd För arbete med åtgärdsprogram.
Åtgärdsprogram i praktiken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning, blivande specialpedagoger och speciallärare. Den passar också utmärkt som kursbok på skolledarutbildning samt som kompetensutveckling för verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144050096 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 236 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144030579
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9789144030579 -
Den vänliga maktutövningens regim. Om normali...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 208 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött. Enstaka biblioteksstämplar. Glipa på främre omslaget.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147084753
- Titel
- Den vänliga maktutövningens regim
- Författare
- Bartholdsson, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 279 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är boken som handlar om hur lärare bemöter elever och hur "den normala eleven" skapas. I styrdokument, läroplaner osv. talas det om hur vi ska arbeta enligt demokratiska principer och hur varje elev ska bemötas utifrån sina förutsättningar. Författaren visar i sin forskning hur lärare genom s.k. "vänlig maktutövning" får eleverna att anpassa sig till en bild av den normala eleven. Att t.ex. vara snäll, skötsam blir "att vara sig själv så som man är egentligen".
Sagt om boken
Författaren Åsa Bartholdssons avhandling, Den vänliga maktutövningens regim, tilldelades 2008 Skolportens stipendium för "största potential" med motiveringen: "För att hon genom att sätta fokus på hur "en normal elev" skapas i skolan synliggjort en omsorgskultur som riskerar att tappa respekten för enskilda barns personliga enskildheter och överskugga skolans kunskapsuppdrag. "Med störst potential avsågs den doktorsavhandling som juryn tror har störst möjlighet att stärka skolans vetenskapliga grund. Forskaren har kommit något på spåren som har betydelse och som möjligen kan få ännu större sådan i framtiden. Avhandlingsförfattaren premieras därmed för sin skärpa, klarsynthet och tyngd.
Om författarna
Åsa Bartholdsson har disputerat på Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet och undervisar nu inom lärarutbildningen på Högskolan i Dalarna.
Liber 1 9789147084753 -
"Alla är ju med alla..." Kamratskapande grupp...
Häftad bok. Lunds universitet. 2018. 263+(5) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Mindre fläck på främre snittet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189604605
- Titel
- Alla är ju med alla...
- Författare
- Heintz, Maria
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 463 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Interaktion sker ofta i grupper. En grupp barn förväntas vara i dagligen är skolklassen. I dagens samhälle är skolan den enda tvingande arenan som finns kvar. Vad händer när skolan sätter samman barn till en skolklass och sedan förväntar sig att alla ska vara kompisar med alla? Vilka kamratskapande grupprocesser sker inom en skolklass? Hur påverkar dessa grupprocesser skolans arbete med värdegrund och mot kränkande behandling?
Avhandlingen undersöker barns sociala samspel inom ramen för skolan som fysisk plats, samhällelig institution och social arena med stöd i ett interaktionistiskt grupperspektiv. Ett resultat från studien är att rastlekar i olika typer av grupper genererar olika former av emotionell energi. Emotionella energier fokuserar, intensifierar och överför känslor från en situation till nästa. Därför påverkar barns samspel på skolgården även deras samspel i andra kontexter såsom i klassrummet eller i matsalen. Detta påverkar lärarnas arbete med att ena skolklassen och få ett gott arbetsklimat.
Maria Heintz är socionom och har tidigare arbetat som skolkurator. I denna avhandling belyser hon en av de frågor hon återkom till i sitt praktiska arbete. Kan alla vara kompisar med alla?
Lunds universitet 9789189604605 -
Vygotskij och skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 300 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Nedre ryggslutet aningen kantstött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007946
- Titel
- Vygotskij och skolan
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intresset för Vygotskijs idéer har under de senaste tjugo åren ökat i sökandet efter ett nytt perspektiv på lärande: ett socialt och kulturellt lärande. Även den senaste svenska läroplanen har påverkats av Vygotskijs kulturhistoriska teori.Denna bok innehåller texter av Vygotskij, hämtade ur hans lärobok Pedagogisk psykologi, och kommentarer till dessa. Texterna är valda utifrån en tematik som bör ha giltighet även i dagens pedagogiska debatt. Vygotskij diskuterar yrkesutbildningen, elevens intresse, tänkande och kreativitet, samt lärarens roll och lärande. Kommentarerna har flera syften. De vill placera texterna i sitt historiska sammanhang: ett dokument från en revolutionär tid och ett embryo till den kulturhistoriska teorin. Samtidigt vill de knyta an till de strömningar i väst som har kommit att prägla vår tids syn på pedagogik.Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildningar och pedagogik, samt som litteratur vid fortbildning av skolans personal.Översättning: Lennart Magnusson
Studentlitteratur AB 1 9789144007946 -
Pedagog i en förändrad tid. Om grupphandledni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 138 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något skavd i kanterna. Senaste upplagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9144041292
- Titel
- Pedagog i en förändrad tid - - om grupphandledning och relationer i skolan
- Författare
- Normell, Margareta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 138 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När skolan diskuteras handlar det nästan alltid om eleverna. Den här boken sätter pedagogerna i fokus och beskriver arbetet med att upprätthålla ett professionellt förhållningssätt i en krävande yrkesroll. De förändringsprocesser som nu äger rum i samhället har genomgripande konsekvenser för alla som arbetar i skolan. När skolan inte längre är ensam om att förvalta och föra vidare kunskap och när det inte längre finns något samförstånd kring vad som bör föras vidare, t.ex. ett gemensamt kulturarv, går den traditionella lärarrollens auktoritet inte längre att upprätthålla. I dag är det i större utsträckning läraren som person som är viktig och hans/hennes förmåga att skapa meningsfulla relationer till eleverna. Pedagogernas önskemål om att på arbetstid kunna reflektera över det som händer i mötet med eleverna och deras föräldrar har på senare år hörsammats och allt fler erbjuds nu grupphandledning.
I boken beskriver författaren hur grupphandledning går till och läsaren får ”sitta med” och höra vad som sägs och se hur olika ärenden behandlas. Handledarens roll beskrivs också, samt vad som krävs för den som vill gå vidare i sitt yrkesliv och utbilda sig till handledare. Framställningen är konkret och lättläst utan att förenkla komplexa och ibland svåråtkomliga sammanhang. Boken vänder sig till alla som har pedagogiska uppgifter i skolan samt till dem som utbildar sig till handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144041292 -
Föräldraperspektiv på skolan. En analys från...
Häftad bok. Acta Universitatis Upsaliensis. 1993. 184 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något skavd pärm. Med dedikation från förf. till opponenten Gunhild Hammarström, och den senares anteckningar och blyertsförstrykningar i inlagan. Med spikblad och rättelseblad. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9155431631
- Titel
- Föräldraperspektiv på skolan : en analys från två håll = [Parents' perspectives on the school] : [an analysis from two directions]
- Författare
- Ribom, Leif
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Acta Universitatis Upsaliensis 9155431631 -
Historieundervisning i klassisk ram. En didak...
Häftad bok. Dialogos. 1987. 300 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Hörn och rygg något kantstötta. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9175040808
- Titel
- Historieundervisning i klassisk ram : en didaktisk studie av historieämnets målfrågor i den ryska och sovjetiska skolan 1900-1940
- Författare
- Karlsson, Klas-Göran
- Förlag
- Lund : Dialogos
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Dialogos 9175040808 -
Skolan mitt i förorten : fyra studier om skol...
Häftad bok. Brutus Östlings bokförlag Symposion. 2001. 342 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Hörnen på främre pärmen obetydligt kantstötta.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171395334
- Titel
- Skolan mitt i förorten : fyra studier om skola, segregation, integration oc
- Författare
- Nihad Bunar
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 342 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
Brutus Östlings bokförlag Symposion 9171395334 -
Islam, muslimer och den svenska skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 148 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144009453
- Titel
- Islam, muslimer och den svenska skolan
- Författare
- Otterbeck, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 148 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är sedan många år vanligt med elever med muslimsk bakgrund i de svenska klassrummen. I denna mångkulturella och mångreligiösa skola skapas situationer som behöver diskuteras både i lärarutbildningen och bland lärare, elever och föräldrar. Denna bok behandlar bl.a. religion och kultur, islamiska normer och deras bakgrund, socialisation, samspel och kommunikation mellan lärare, elever och föräldrar. Författarens mål är att boken ska erbjuda ett realistiskt perspektiv på en situation som är kringgärdad av föreställningar, fördomar och osäkerhet. Boken är avsedd för såväl högskole- och universitetsutbildningar som för verksamma lärare och andra med intresse för den mångkulturella skolan.
Studentlitteratur AB 1 9144009453
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn