Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Den mångkulturella förskolan - Motsägelser och möjligheter

Den mångkulturella förskolan - Motsägelser och möjligheter

Häftad bok.

Nyskick. Studentlitteratur 2013, (2:a uppl. 2:a tryckn.) 146s. B/H=15,5x22. Vikt = 229g. Limhäftad. Nära nyskick.
ISBN: 9789144091624

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144091624
Titel
Den mångkulturella förskolan - Motsägelser och möjligheter
Författare
Johannes Lunneblad
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2013
Omfång
146 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
229 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Sedan 1970-talet har den svenska förskolan varit en del av samhällets politiska intentioner och en mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter. I dagens styrdokument beskrivs förskolan som en social och kulturell mötesplats som ska stärka och förbereda barnen för ett liv i ett allt mer internationaliserat samhälle. Genom arbetet i förskolan ska varje barn få möjlighet att känna del­aktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.
Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som:


förskolans uppdrag

det mångkulturella samhället

etnicitet och identitet

interkulturell pedagogik.

Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Mot­sägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades.



Författaren har också haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfaldsperspektiv.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.
Andra upplagan