Den mångkulturella förskolan - Motsägelser och möjligheter
Häftad bok.
Nyskick.
Studentlitteratur 2013, (2:a uppl. 2:a tryckn.) 146s. B/H=15,5x22. Vikt = 229g. Limhäftad. Nära nyskick.
ISBN: 9789144091624
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144091624
- Titel
- Den mångkulturella förskolan - Motsägelser och möjligheter
- Författare
- Johannes Lunneblad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 146 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 229 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Sedan 1970-talet har den svenska förskolan varit en del av samhällets politiska intentioner och en mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter. I dagens styrdokument beskrivs förskolan som en social och kulturell mötesplats som ska stärka och förbereda barnen för ett liv i ett allt mer internationaliserat samhälle. Genom arbetet i förskolan ska varje barn få möjlighet att känna delaktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.
Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som:
förskolans uppdrag
det mångkulturella samhället
etnicitet och identitet
interkulturell pedagogik.
Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Motsägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades.
Författaren har också haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfaldsperspektiv.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.
Andra upplagan