Om relationell pedagogik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2015. 168 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789140666796
- Titel
- Om relationell pedagogik
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste decennierna har fokus på standardiserade kunskapsmätningar ökat, och utbildning har blivit liktydigt med enskilda individers prestationer. Relationell pedagogik utmanar detta synsätt genom att i stället erbjuda ett sätt att analysera, förstå och tänka kring utbildning där relationer sätts i centrum.
Om relationell pedagogik grundas på tanken att människan växer, utvecklas och lär sig saker i relationer. Författarna introducerar här det relationella tänkandet med utgångspunkt i teoretiker som Kenneth Gergen, Gert Biesta och Martin Buber och applicerar det sedan på frågor som vad utbildning är, vilken betydelse relationen lärare-elev har, hur lärarens förhållningssätt till eleven kan förstås och vad främlingskap i utbildning är. Skolan uppfattas här som en mötesplats - en plats där barn och ungdomar utvecklas som fria och ansvarstagande personer i sam-existens och sam-verkan.
Boken vänder sig till lärarstudenter på avancerad nivå. Den kan också användas i vidareutbildning för lärare samt för magisterutbildningar i ämnen som pedagogik och socialpsykologi.
Jonas Aspelin är docent i pedagogik vid Malmö Högskola. Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö Högskola och Centrum för professionsstudier.