Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd

Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 356 sidor.

Nära nyskick. Mindre hanteringsspår på pärm.
Bilden är en exempelbild.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147112715
Titel
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd
Författare
Karin Dahlberg
Förlag
Liber
Utgivningsår
2017
Omfång
356 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
614 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kan du förstå hur jag har det? Det är en fråga som många personer ställer när de drabbas av ohälsa. Kan man förstå det? Och hur vet man att man förstår en annan människa? Denna bok handlar om vikten av att lyssna till och förstå patienter, och hur det kan gå till när patient, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården förstår – eller inte förstår – varandra när det gäller hur vården, omsorgen eller rehabiliteringen ska utformas och genomföras. Författarna betonar förståelsens värde för att skapa en samsyn mellan patient och professionella i vården.
Att lyssna är en förutsättning för personcentrerad vård, det är också en förutsättning för att kunna förstå hur tillståndet och situationen upplevs av patient och närstående. Alla vet hur gott det är att känna sig förstådd eller att göra sig förstådd. Och alla vet hur ont det gör att inte bli förstådd. Men lika viktig som förståelsen är, lika svår är den. Man tror att man varit tydlig men ändå uppstår missförstånd.
Boken analyserar förståelsens teori och ger exempel på förståelsens praktik från patienter, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården. Boken vänder sig därför till samtliga professioner, såväl studerande som yrkesverksamma.
Om författarna
Huvudredaktörer är Karin Dahlberg, leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap, senast vid Linnéuniversitetet i Växjö, och Inger Ekman, leg. sjuksköterska och professor i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.