Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Handledning som verktyg och rum för reflektion

Handledning som verktyg och rum för reflektion

Häftade böcker. Karlstads universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap. 2004. 208 sidor.

När specialpedagogen använder handledning som verktyg söker hon åstadkomma förändring genom att ge pedagogerna råd. Fokus i samtalet riktas framförallt på barnet och på pedagogens arbete. Speialpedagogen kan ses som en slags expert på området barn i svårigheter och på den pedagogiska praktiken.När specialpedagogen använder handledning som rum för reflektion söker hon åstadkomma förändring genom att ställa frågor för att stimulera pedagogens tänkande och stödja hennes utforskande av hur problemet kan förstås. Specialpedagogen kan då ses som en slags expert på att föra reflekterande samtal och samtalets fokus riktas huvudsakligen mot pedagogen. Specialpedagogernas repertoar innehåller därmed såväl förmåga att handleda genom att ge pedagogerna råd med utgångspunkt i det enskilda barnet som att stimulera pedagogernas reflekterande över aspekter av sitt arbete.
Avhandlingens syfte är att undersöka hur elva specialpedagoger beskriver och genomför handledning med pedagoger i förskola och grundskola. Intresset riktas mot samtalens innehåll och mot de påverkansprocesser som äger rum i samtalet. Handledningssamtalen studeras ur specialpedagogens perspektiv.
Specialpedagogers handledningssamtal kan bidra till att vidga synen på objektet för den specialpedagogiska verksamheten såväl som befästa ett individperspektiv på området. I denna studie dominerar användningen av handledning som verktyg. Utmaningen förefaller ligga i att söka skapa villkor som även gynnar användningen av handledning som rum för reflektion.

Förlagsfakta

ISBN
9789185335336
Titel
Handledning som verktyg och rum för reflektion
Författare
Kerstin Bladini
Förlag
Karlstads universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap
Utgivningsår
2004
Omfång
208 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
165 x 242 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
350 g
Språk
Svenska