Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från myt till ironi : hur kognitiva verktyg formar vår förståelse

Från myt till ironi : hur kognitiva verktyg formar vår förståelse

Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2005. 388 sidor.

Mycket gott skick. Utgallrad inplastad biblioteksbok i mycket fint skick

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9171732136
Titel
Från myt till ironi : hur kognitiva verktyg formar vår förståelse
Författare
Kieran Egan
Förlag
Bokförlaget Daidalos
Utgivningsår
2005
Omfång
388 sidor
Bandtyp
Häftad
Språk
Svenska
Baksidestext
Det finns tre idéer som ständigt återkommer genom pedagogikens historia och som har turats om att äga företräde: att vi måste forma de unga efter de normer och konventioner som råder i samhället; att vi måste ge dem kunskaper som ser till att deras tänkande stämmer med vad som är verkligt och sant; och att vi måste stimulera utvecklingen av varje särskild elevs potential. Dessa idéer har idag förenats i vår dominerade syn på utbildning. Problemet är, menar Kieran Egan, att dessa i och för sig goda idéer är svåra att förena i en fungerande utbildningspraktik. Oftast är det en aspekt som dominerar och när dess begränsningar blir alltför uppenbara sker det en kantring till förmån för någon av de andra.
Egan vill i stället lansera en utbildningssyn som baserar sig på ett antal förståelseformer som bestämmer inlärningens vad och hur hos det uppväxande barnet. Han skiljer mellan en mytisk, en romantisk, en filosofisk och en ironisk förståelseform och diskuterar ingående var och en av dem. Det är hans ambition att visa hur pedagogen genom en användning av adekvata kognitiva verktyg bättre kan svara på elevers behov och intressen.

Kieran Egan är professor i pedagogik vid Simon Fraser University i Canada.