Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Storföretagens svarta bok (R6H6)

Storföretagens svarta bok (R6H6)

Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2005. 366 sidor.

Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Biblioteksstämplar på insidan av pärmarna, annars utan anmärkning.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789170370946
Titel
Storföretagens svarta bok
Författare
Werner, Klaus
Förlag
Ordfront Förlag
Utgivningsår
2005
Omfång
366 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
138 x 215 mm Ryggbredd 26 mm
Vikt
512 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Adidas, McDonalds, Siemens, Mitsubishi, Gap och Monsanto är

några av de företag som granskas i Storföretagens svarta bok. De

är alla företag med starkt varumärke och höga vinster, men dessa

vinster kommer ofta till stånd genom tvivelaktiga samarbetspartners

och lönedumpning, barnarbete, krig och miljöförstöring i

tredje världen.

I ett reportage berättar Klaus Werner hur utvinningen av det sällsynta

grundämnet tantal göder krigsherrar i östra Kongo. En tantallegering

ingår i så gott som alla mobiltelefoner och är därmed

extremt eftersökt av företag i väst.

Förfalskade testresultat och nedtystade biverkningar finner Hans

Weiss inom läkemedelsindustrin. Han hittar ett sjukhus i Ungern

som mot löfte om hög ersättning går med på att bedriva oetiska

och förbjudna experiment med antidepressiva läkemedel på sina

patienter.

Andra områden som granskas är till exempel livsmedel, leksaker,

kläder och olja.

En viktig del av boken utgörs av över 50 fylliga företagsporträtt

med bland annat kritik och tips om protestmöjligheter, inklusive

mängder av hänvisningar till information på Internet. I den svenska

utgåvan granskas även ABB, AstraZeneca, Ikea, Sandvik, Sony

Ericsson och Statoil.

Författarnas mål är inte att vi ska sluta konsumera utan att vi

ska ges en ärlig chans att kunna konsumera utan att förstöra människorna

och naturen omkring oss.

Storföretagens svarta bok har sålt i över 70 000 exemplar på tyska

och kommit ut i sex länder.

»Obligatorisk läsning för alla socialt engagerade konsumenter.«

Günter Wallraff