Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Framgångsrika företagskulturer : [exempel från Scania, Spray och Studsvik ]

Framgångsrika företagskulturer : [exempel från Scania, Spray och Studsvik ]

Ekerlid 1997 Hårda pärmar, limbunden, 197s. 450g. Illustrerad. Mycket fint skick. ISBN 9188594912. För Scania är nyckelordet stolthet, för Spray är det föränderlighet och för Studsvik förtroende. Tre ord som beskriver företagskulturen i de olika bolagen. Hans K Krona, med ledarbakgrund från en mängd större företag, och Per-Hugo Skärvad, docent i företagsekonomi, har genom intervjuer med chefer och andra medarbetare sökt efter själen hos tre framgångsrika företag inom helt olika branscher. Fordonstillverkaren Scania har uppvisat lönsamhet i varje kvartalsbokslut under de senaste 60 åren och har en vinstutveckling som klart överträffar konkurrenternas. Hemligheten bakom de exempellösa framgångarna ligger i förmågan att skräddarsy varje lastbil och buss efter kundernas behov.
IT-företaget Spray har vuxit från noll till 100 anställda mellan 1995 och 1997. Föränderlighet är ett livsvillkor. Spray tillhör den nya generationens företagskultur där medarbetarna saknar titlar och fasta arbetstider och där det inte finns någon klar skillnad mellan arbetsgivare och arbetstagare. Studsvik har under 1990-talet omvandlats från en nedläggningshotad statlig forskningsinstitution för energifrågor till ett lönsamt företag med inriktning på kärnkraftens eftermarknad. Den revolution som Studsvik genomgått bygger på en kultur som genomsyras av ömsesidigt förtroende mellan medarbetare och ledare. Författarna beskriver de grundläggande synsätt som förenar de olika företagen trots de skilda verksamhetsinriktningarna. De behandlar ingående begreppet företagskultur i generella termer och poängterar att det är viktigt att hjärta och hjärna harmonierar.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9188594912
Titel
Framgångrika företagskulturer
Författare
Krona, Hans
Förlag
Ekerlids
Utgivningsår
1997
Omfång
197 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
160 x 232 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
472 g
Språk
Svenska
Baksidestext

Ytterligare författare: Krona, Hans
Ytterligare författare: Skärvad, Per-Hugo