Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kampen om kunskapen

Kampen om kunskapen

Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2004. 256 sidor.

Mycket gott skick. Häftad med inviksflikar.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9185096881
Titel
Kampen om kunskapen
Författare
Lars Ingelstam
Förlag
Lärarförbundets förlag
Utgivningsår
2004
Omfång
256 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
400 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!

I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.

I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.

Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.

Innehåll:

Förord

Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden

Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan

Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg

Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter

En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen

Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!

Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv

Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation

Referenser