Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet

Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet

Häftade böcker. Ekerlids. 1 uppl. 2014. 384 sidor.

Medielandskapet har under det senaste decenniet förändrats på ett grundläggande sätt, främst genom utvecklingen av internet. Visserligen är det fortfarande dagstidningar, radio och tv som dominerar det svenska medielandskapet, men villkoren för deras verksamhet är helt annorlunda än tidigare. Den tekniska utvecklingen har medfört att alla massmedier finns på flera plattformar, och det allt större medieutbudet gör att konkurrensen om publik och reklam har ökat. Därtill har utvecklingen av sociala medier varit betydelsefull för de traditionella mediernas villkor.
För den elfte upplagan av boken Massmedier har den stora utmaningen varit att ge en rättvisande bild av detta skeende och samtidigt belysa dagens medievillkor. För att förstå vad som pågår måste man ha en helhetssyn och analysera medielandskapet i såväl ett historiskt som i ett samtida perspektiv. Många framtidsprognoser om medieutveckling har slagit fel på grund av bristande förståelse för hur mediemarknaden faktiskt fungerar.

Samtliga kapitel är helt eller delvis omskrivna och ett helt nytt kapitel har tillkommit. Mediernas förutsättningar utifrån tekniska, politiska, ekonomiska och sociala villkor tas upp och de traditionella massmediernas strukturella förhållanden på 2010-talet diskuteras. Vidare ges en översikt av journalistikens förändring och i den avslutande delen står publikens användning av och attityder till såväl traditionella som sociala medier i fokus.

Massmedier har sedan den första upplagan kom ut 1970 blivit en klassiker och ett standardverk som för den som vill förstå vad som händer inom medievärlden.

Lennart Weibull f 1946, professor emeritus i massmedieforskning och seniorforskare på SOM-institutet, Göteborgs universitet

Ingela Wadbring f 1964, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall

Förlagsfakta

ISBN
9789187391446
Titel
Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet
Författare
Weibull, Lennart
Förlag
Ekerlids
Utgivningsår
2014
Omfång
384 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
560 g
Språk
Svenska