Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Välfärdens vägar : organiseringen av vägunderhållet i Sverige 1850-1944

Välfärdens vägar : organiseringen av vägunderhållet i Sverige 1850-1944

Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2022. 164 sidor.

Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789189361256
Titel
Välfärdens vägar : organiseringen av vägunderhållet i Sverige 1850-1944
Författare
Lindberg, Erik
Förlag
Nordic Academic Press
Utgivningsår
2022
Omfång
164 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
158 x 229 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
384 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vem bör sköta landets vägar? Det vi idag ser som en självklarhet att staten ansvarar för vägnätet är i själva verket en ovanlig lösning.Från medeltiden fram till 1920-talet sköttes vägunderhållet på den svenska landsbygden av fastighetsägarna. Det utgjorde en del av deras skattebörda. I ett internationellt perspektiv var det en okonventionell modell: ett system som var extremt decentraliserat och ansvaret delades av hundratusentals personer.Men vägar som inte underhålls förfaller snabbt och vägunderhållet i början av 1900-talet utpekades under lång tid som den svenska vägadministrationens akilleshäl. År 1944 övertog därför staten ansvaret för samtliga allmänna vägar, och även det är sällsynt internationellt sett. Dessförinnan hade det kommunala självstyret prioriterats framför försöken att förbättra vägarnas kvalitet generellt.I Välfärdens vägar granskar historikern Erik Lindberg hur svårt det var att reformera underhållssystemet till följd av ett långtgående individuellt och lokalt självbestämmande. Många förändringar kunde blockeras av enskilda individer eller lokalsamhällena. Förstatligandet av vägnätet 1944 var ett drastiskt mått för att helt frikoppla vägarnas underhåll från lokala intressen.