Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?

TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?

Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. Första uppl. 2003. 314 sidor.

Nyskick. Limhäftad 8:o.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9197115797
Titel
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
Författare
Margareta Rönnberg
Förlag
Filmförlaget Margareta Rönnberg
Utgivningsår
2003
Omfång
314 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
600 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.