Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127138582
Titel
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Författare
Smith, Margret S.
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2014
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
210 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
410 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I boken 5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner är problemlösning centralt. Författarna Margaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att uppnå både högt ställda lärandemål och utgå från elevernas egna arbeten. Genom konkreta exempel ges råd om hur lärare kan leda och styra diskussionerna så att viktiga idéer förs upp till ytan, missuppfattningar exponeras och förståelse utvecklas.
Boken ger dig som matematiklärare fem konkreta undervisningspraktiker utifrån elever­nas olika sätt att tänka:

Förutse vilka strategier elever kommer att använda för att lösa ett matematiskt problem.
Överblicka och notera hur elever resonerar och arbetar under lektionen.
Välja ut de arbeten som lämpar sig att presentera och diskutera i klassen.
Ordna presentationerna för att maximera potentialen att fördjupa elevernas förståelse.
Koppla ihop olika strategier och idéer för att hjälpa eleverna att förstå de matematiska sambanden.

5 undervisningspraktiker i matematik vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i hela grundskolan såväl som gymnasieskolan. Förordet till boken är skrivet av professor Andreas Ryve och doktorand Maria Larsson, båda verksamma vid Mälardalens högskola.
Översättning: Margareta Brogren.Jag tycker verkligen om bokens upplägg eftersom det
inbjuder till att prova arbetssättet i mitt klassrum.

CICKI NYBERG, MATEMATIKLÄRARE I ÅRSKURS 1–6 I ERSDUNGENS SKOLA I UMEÅ