Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

Förlagsfakta

ISBN
9789185659685
Titel
Från Högskolan i Borås till Humboldt, volym 1 [Elektronisk resurs]
Författare
Höglund, Lars - Persson, Bengt - Nyström, Maria - Forsgren, Olov - Sarv, Hans - Hallnäs, Lars - Torhell, Catta - Brorström, Björn - Sundeen, Johan - Lindh, Maria - Benner, Mats - Liedman, Sven-Eric - Sahlin, Kerstin
Förlag
Högskolan i Borås
Utgivningsår
2010
Språk
Svenska
Baksidestext
Under våren 2010 genomfördes en serie om fyra seminarier med namnet ”Från Högskolan i Borås till Humboldt: Perspektiv på universitetsidén under 200 år”.Det primära syftet var att diskutera den svenska högskolans roller i en tidpräglad av stora förväntningar och motsägelsefulla krav på akademin. Dennarapport utgör en dokumentation av seminarieseriens innehåll. ProfessorSven-Eric Liedman skriver med samtidskritisk udd om universitetens historia;professor Mats Benner beskriver och analyserar fyra historiska idealtyper avuniversitet samt belyser det förändringstryck som högskolesektorn verkarunder; professor Kerstin Sahlin riktar intresset mot hur universitet skiljer sigfrån andra organisationer och ger sin bild av hur detta faktum bör återspegla sigi besluts- och ledningsstrukturer.Seminarieserien och rapporten är ett led i Högskolan i Borås kontinuerligt pågående självreflektion och arbete med frågor som rör professionslärosätets identitet och profil. I rapportens senare del presenteras sex korta reflektioner om och/eller seminarieseriens teman utifrån Högskolan i Borås horisont. Reflektionerna är skrivna av professorer från alla högskolans sex institutioner.