-
Arbetssätt och lärande
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2005. 160 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Hur kan du förbättra ditt lärande? Hur fungerar grupper? Vilka olika arbetssätt finns det?
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147071173
- Titel
- Arbetssätt och lärande
- Författare
- Dahlkwist, Matts
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 259 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man förbättra sitt lärande? Hur påverkas vi av grupptryck och ledarskap? Vilka olika arbetssätt finns det? Arbetssätt och lärande tar upp dessa frågor och mycket mer. Texten varvar baskunskaper med aktuell forskning. Dessutom finns det praktiska övningsuppgifter.
Läs mer
Arbetssätt och lärande inleds med hur läroprocessen fungerar. Vad finns det för möjligheter och hinder för lärandet med tanke på vad som sker inom oss? Hur påverkas vårt lärande av omgivningen? Några av begreppen som tas upp i detta sammanhang är grupptryck, ledarskap, IQ och EQ.
Texten fortsätter med hur det går till att arbeta och lära tillsammans med andra. Några av frågorna som ställs är: Går det att lära sig social kompetens? Hur utvecklar man en demokratisk arbetsgrupp?
De sista kapitlen tar upp de krav som kunskapssamhället ställer på arbetsformer och lärande. Vilka är framtidens arbetsformer? Här beskrivs bland annat PBL, projektarbete, samarbetsinlärning samt vikten av utbildningsplanering, målsättning och utvärdering.
Innehåll:
- Vad är lärande?
- Ditt eget lärande
- Kunskap och kompetens
- Målinriktat lärande
- Lärande i grupp
- Att lära och arbeta tillsammans – att utveckla ett demokratiskt arbetssätt
- Nya arbetssätt – några exempel
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Matts Dahlqwist är gymnasielärare, lärarutbildare och lärarfortbildare i psykologi, pedagogik och samhällsorienterade ämnen.
Liber 2 9789147071173 -
Handbok i lärande - Hur du lär ut för att and...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 254 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Hur fångar man åhörarnas intresse? Hur förmedlar man ett budskap? Hur planerar man en kurs eller en presentation? Vilka hjälpmedel behöver man? Vilka arbetsformer passar för en viss målgrupp? Hur skapar man en gynnsam läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007533
- Titel
- Handbok i lärande
- Författare
- Bolstad, August
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur fångar man åhörarnas intresse? Hur förmedlar man ett budskap? Hur planerar man en kurs eller en presentation? Vilka hjälpmedel behöver man? Vilka arbetsformer passar för en viss målgrupp? Hur skapar man en gynnsam miljö för lärande? Hur följer man upp inlärningstillfället? Hur skapar man bestående lärande?
Handbok i lärande ger svar på alla de frågor som dyker upp när man ställs inför ett förmedlingsuppdrag, oavsett om det rör sig om en enkel presentation i det dagliga arbetet eller en mer omfattande utbildning. Boken är handfast och konkret och ger kunskap om och insikt i viktiga pedagogiska körregler. Den fungerar både som en källa till inspiration och som en uppslagsbok vid olika förmedlingssituationer.
Boken är en vidareutveckling av det uppskattade utbildningsmaterialet Konsten att framträda och kommunicera som används vid en rad företagsinterna och öppna kurser. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144007533 -
Från undervisning till lärande
Häftad bok. Brain Books. 1998.
Mycket gott skick. understrykningar i blyerts. Portot gäller oavsett antal böcker. - En grundlig genomgång av teori och praktik kring tillämpningen av inlärningsstilar på olika stadier i den svenska skolan. En omvälvande bok! … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410795
- Titel
- Från undervisning till lärande
- Författare
- Lena Boström
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En grundlig genomgång av teori och praktik kring tillämpningen av inlärningsstilar på olika stadier i den svenska skolan. En omvälvande bok!
Idag sker ett skifte inom pedagogiken från fokusering på undervisning till fokusering på lärande. På så sätt kommer också den lärande individen i centrum för intresset.
Alla individer har sitt unika sätt att lära sig. Att få insikt om den personliga inlärningsstilen är därför för många människor nyckeln till att kunna navigera i kunskapssamhällets informationsflöde. Frågan om hur vi lär oss får en allt större betydelse.
När man i skolan utgår ifrån elevers individuella inlärningsstilar.
Brain Books 9789188410795 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Nära nyskick. en sida i innehållsförteckningen har understrykningar. Portot gäller oavsett antal böcker. - Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar lä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Folkbildning och lärande med IKT-stöd
Häftad bok. Fritzes offentliga publikationer. 2004. 154 sidor.
Nära nyskick. stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - En antologi om flexibelt lärande i folkhögskolor och studieförbund. 14 medverkande. SOU 2004:8. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138220733
- Titel
- Folkbildning och lärande med IKT-stöd [Elektronisk resurs] : en antologi om flexibelt lärande i folkhögskolor och studieförbund : delbetänkande
- Författare
- Utredningen för statens utvärdering av folkbildningen 2004 - Andersson, Eva
- Förlag
- Stockholm : Fritzes offentliga publikationer
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Fritzes offentliga publikationer 9138220733 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Gott skick. understrykningar med kulspets i ca halva boken, namnad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena men det har inte hindrat vår förmåga läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151837284
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151837284 -
Perspektiv på IKT och lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 180 sidor.
Mycket gott skick. några blyertsmarkeringar i marginalen. Portot gäller oavsett antal böcker. - ...för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914402892X
- Titel
- Perspektiv på IKT och lärande
- Författare
- J Brodin - P Lindstrand
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 261 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok belyser olika perspektiv på informations- och kommunikationsteknik (IKT) och lärande, samt teknikens betydelse för barn, ungdomar och vuxna med och utan funktionella begränsningar och svårigheter i dagens samhälle. Datorer och ny teknik kan skapa förutsättningar och möjligheter till lek, kommunikation och estetisk utveckling för barn och ungdomar med funktionshinder. Av de program som utvecklas i dag är många interaktiva och uppbyggda så att flera personer kan vara aktiva samtidigt. En överskuggande fråga, som vi vet ytterst lite om, är dock vilka segregerande effekter den tekniska utvecklingen kan få för personer med svårigheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914402892X -
Lärande i vuxenlivet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 229 sidor.
Nära nyskick. mindre veck på pärmen. Portot gäller oavsett antal böcker. - Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas stud läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144041772
- Titel
- Lärande i vuxenlivet
- Författare
- Wenestam, Claes-Göran - Lendahls Rosendahl, Birgit
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas studier och lärande andra än för barns lärande? Behövs det med andra ord en speciell vuxenpedagogik? Diskussionen om vuxenpedagogik som fenomen har återkommit med jämna mellanrum. Under de senaste decennierna har den emellertid blivit alltmer aktuell, inte minst genom de större krav på kompetensutveckling som i dag förekommer inom de flesta yrken. I denna antologi diskuteras utbildning, studier, undervisning och lärande från olika utgångspunkter och från skilda sammanhang med det gemensamt att vuxna människor står i fokus. Det innebär att begreppet vuxenstuderande är mycket bredare än vad som vanligtvis är förekommande: det innefattar vuxna med olika ambitioner och i skilda utbildningssituationer.Boken vänder sig till alla som intresserar sig för aktuella vuxenpedagogiska frågor. Den är därför användbar som litteratur på grundläggande kurser i pedagogik och vuxenpedagogik. Den är också lämplig för kurser inom lärarutbildningen som förbereder för undervisning av vuxna.Samtliga författare har sin verksamhet vid Enheten för lärande i vuxenliv vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Alla är i sin dagliga verksamhet engagerade i undervisning, forskning eller uppdragsutbildning där frågor om vuxenlärande behandlas.
Studentlitteratur AB 1 9144041772 -
Lärande och bildning - Hundra år i Göteborg
Inbunden bok. Carlssons. 2018.
Nära nyskick. stämplad inuti. Portot gäller oavsett antal böcker. - Antologi om utbildningens utveckling, i hela Sverige.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173319041
- Titel
- Lärande och bildning
- Författare
- Nyberg, Gudrun
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 217 x 232 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 840 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hundra år i Göteborg
Lärande och bildning är en bok i rättan tid. Ämnet är i högsta grad aktuellt och debatterat. All utbildning har genomgått stora förändringar under det senaste seklet.Sexårig folkskola har blivit nioårig grundskola; studentexamen har ersatts av genomgången gymnasieskola. I realiteten har det blivit en tolvårig skola för de flesta. Barnkrubborna har utvecklats till förskola. Lärarutbildningen och en rad andra yrkesutbildningar har knutits till universitet och högskolor. Den praktiska kunskapen har sjunkit i bakgrunden. Folkhögskolorna med inriktning på personlig utveckling och individanpassad vuxenutbildning har fått en stor betydelse för integrering av invandrare. Universiteten har i mycket förvandlats och blivit fler liksom antalet studenter. Tekniken har underlättat informationssökning och bibliotekens roll har därmed blivit annorlunda. Samtidigt med förändringarna har synen på bildning blivit en annan och motsatsförhållanden har uppstått mellan humaniora/samhällsvetenskap och naturvetenskap, mellan teoretisk och praktisk kunskap. I denna stimulerande antologi skildras dessa omdanande skeenden av specialister inom respektive område. Även om volymen handlar om "Hundra år i Göteborg", så gäller den större berättelsen hela landet.Wanda Klintberg är docent vid Chalmers, har haft ledande administrativa funktioner vid Göteborgs universitet och är f.d. förvaltningschef vid Malmö högskola. Hon ingår som skribent i boken och är dess redaktör tillsammans med Gudrun Nyberg, läkare, professor em. och författare till en rad uppmärksammade böcker. Nyberg är dessutom initiativtagare till och huvudredaktör för hela serien om tio volymer, "Hundra år i Göteborg".
Carlssons 9789173319041 -
Vägar till elevers lärande
Häftad i nyskick. Institutionen för metodik vid Göteborgs universitet 1995. - Om undervisning med utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Det centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188510018
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lendahls, Birgit - Runesson, Ulla - Göteborgs universitet. Institutionen för metodik i lärarutbildningen
- Förlag
- Mölndal : Institutionen för metodik, Göteborgs univ
- Språk
- Svenska
9188510018
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn