Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att förstå förskolan : Vardagslivets institutionella ansikten

Att förstå förskolan : Vardagslivets institutionella ansikten

Häftad bok.

Nära nyskick. Studentlitteratur 2011, (1:a uppl. 2:a tryckn.) 236s. B/H=15,5x22,5. Vikt = 347g. Limhäftad. Nära nyskick.
ISBN: 9789144009636

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144009636
Titel
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
Författare
Markström, Ann-Marie
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2007
Omfång
236 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
347 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad är typiskt för förskolan som institution? Hur skapas och upprätthålls förskolans praktik genom barnens, föräldrarnas och personalens föreställningar och sätt att agera i vardagen?
Vardagen karaktäriseras av en tidens och rummets pedagogik där social ordning upprätthålls via scheman, rutiner, predefinierade rum och andra materiella resurser. Förskolan kännetecknas samtidigt av en mängd outtalade villkor och regler som föräldrar, barn och personal förhåller sig till på olika sätt i relation till dessa institutionella ramar. Barn, föräldrar och personal följer, överträder och skapar även egna sociala ordningar som kommer till uttryck via samspelet mellan hem och förskola i vardagen, men också i mötet mellan förskolans lärare och föräldrar i särskilt avgränsade utvecklingssamtal.
Denna bok bidrar till förståelsen av förskolan som en del av skolan, med egen läroplan och starten på det livslånga lärandet. Den problematiserar och analyserar vardagens möten och förhandlingar mellan föräldrar, barn och personal samt deras olika föreställningar om förskolan och barnen i förskolan.
Boken vänder sig till studenter och professionella inom utbildningsområdet men även till andra yrkesgrupper som arbetar med barn och familj, t.ex. sjuksköterskor och socionomer, samt till föräldrar och andra intresserade.