-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789186743055
- Titel
- Life's a blast
- Författare
- Linda Forsell
- Förlag
- Premiss
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 101 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 250 x 310 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- 101 bilder från vardagen i Israel och Palestina i den pågående konfliktens skugga. Det handlar om ett konstigt, apart samhälle. Och om människor som beter sig som om det vore normalt.
"Min första resa till Israel och Palestina var en ren impuls och ingenting blev som jag hade tänkt mig. Men mitt i denna förvirring började jag fotografera vardagen i konflikten och människorna som lever i den. Sida vid sida med verkliga anfall, strider och dödsoffer, så pågår en konflikt inuti varje person i Israel och Palestina. Vanliga människor gör ovanliga val, varje dag, för att överleva. Små hinder i vardagen tillsammans med dessa svåra val bygger upp hat, och förstärker ett udda sinnestillstånd som genomsyrar hela regionen. Människor ser på sin omgivning med skygglappar på. Det här är ett projekt som härstammar från den del av mig som vet att också jag skulle kunna försvara övergrepp, om jag blev skickligt vilseledd. Och missta dig inte, även de som vilseleder är vilsna. Det finns mycket rädsla."
Linda Forsell är fotograf och journalist bosatt i New York och Stockholm. Hon har haft flera utställningar. Detta är hennes första bok. Bokens bilder från vardagsliv i konfliktens skugga i Israel och Palestina ställs också ut på Galleri Kontrast i Stockholm i februari och mars 2012.
Premiss 1 9789186743055 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789176438596
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 119 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna som innan den unge mannen vet ordet av, har flyttat in i hans liv "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten börjar han spendera mer och mer tid i simhallenErlend Loe, född 1967 och bosatt i Oslo, är en av Norges mest uppmärksammade samtida författare. Med romanen Naiv.Super. som även den finns i Månpocket fick han sitt stora internationella genombrott.
Månpocket 9789176438596 -
Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavan...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 200 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113024745
- Titel
- Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur
- Författare
- Janzon, Lars-Åke
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då? Är änder trogna livet ut? Vilka djur är störst, värst och snabbast? Och hur många kottar hinner egentligen en ekorre skala på en dag? Jourhavande biolog står till din tjänst.
Vad undrar vi svenskar om naturen? Det vet Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Sedan drygt tio år svarar han på våra vanligaste, galnaste och svåraste frågor om djur och natur. Folk kontaktar honom därför att de är nyfikna, förundrade, livrädda eller därför att de helt enkelt måste ha svaret på en fråga.
Jourhavande biolog har som institution funnits sedan 1960-talet och figurerar ofta i media när naturen är med och skapar rubriker som "Flygmyrorna attackerar Stockholm", "Albinoräven på besök" eller "Coloradoskalbagge i de frysta grönsakerna."
Den här boken baseras på allmänhetens frågor till Jourhavande biolog. Frågorna väcker lusten att lära och veta mer. En häpnadsväckande händelse eller observation är ofta starten, sedan utvecklas ämnet med spännande fakta och resonemang. Det kan handla om rödhakens magnetsinne, hur katter spinner eller varför insekter inte kan bli feta. Huruvida fiskar kan simma baklänges och att man på en spindel har hittat 78 000 hår per fot.
Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur det går till i insekternas, däggdjurens och fåglarnas värld. Han avlivar myter som den att kräftorna kryper baklänges och att svanäktenskap varar livet ut. Han listar toppfarter för våra vanligaste djur, vilka djur som blir äldst och vilka som är utrotningshotade.
Norstedts 1 9789113024745 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189723436
- Titel
- Blåst
- Författare
- Fogelberg Nelson, Maria
- Förlag
- Lava Förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 298 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Allt börjar med tre positiva saker för Pia Fredriksson, som har beslutat sig för att släppa sargen och satsa på livet. En befordran hamnar inom räckhåll, pengarna flyter in och hon blir förälskad i en amerikansk soldat via Messenger.
Sedan kraschar i stort sett allt.
Pia blir utsatt för bedrägeri, ett mystisk USB minne dyker upp och ryska maffian lurar överallt. Dessutom agerar Lena, hennes bästa väninna och chef, konstigt. Vem kan Pia lita på egentligen? Snart tillhör skurkar, hemliga agenter, ukrainaren Sergei och annat löst folk, såsom osthandlare och stugvärdar, Pias verklighet.
Blåst är en fartfylld mysdeckare med feelgoodkänsla. Den utspelar sig bland annat uppe i Riksgränsen och Stockholms skärgård, men även i Ukrainas huvudstad, Kiev.
Lava Förlag 1 9789189723436 -
Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavan...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 200 sidor.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113024745
- Titel
- Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur
- Författare
- Janzon, Lars-Åke
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då? Är änder trogna livet ut? Vilka djur är störst, värst och snabbast? Och hur många kottar hinner egentligen en ekorre skala på en dag? Jourhavande biolog står till din tjänst.
Vad undrar vi svenskar om naturen? Det vet Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Sedan drygt tio år svarar han på våra vanligaste, galnaste och svåraste frågor om djur och natur. Folk kontaktar honom därför att de är nyfikna, förundrade, livrädda eller därför att de helt enkelt måste ha svaret på en fråga.
Jourhavande biolog har som institution funnits sedan 1960-talet och figurerar ofta i media när naturen är med och skapar rubriker som "Flygmyrorna attackerar Stockholm", "Albinoräven på besök" eller "Coloradoskalbagge i de frysta grönsakerna."
Den här boken baseras på allmänhetens frågor till Jourhavande biolog. Frågorna väcker lusten att lära och veta mer. En häpnadsväckande händelse eller observation är ofta starten, sedan utvecklas ämnet med spännande fakta och resonemang. Det kan handla om rödhakens magnetsinne, hur katter spinner eller varför insekter inte kan bli feta. Huruvida fiskar kan simma baklänges och att man på en spindel har hittat 78 000 hår per fot.
Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur det går till i insekternas, däggdjurens och fåglarnas värld. Han avlivar myter som den att kräftorna kryper baklänges och att svanäktenskap varar livet ut. Han listar toppfarter för våra vanligaste djur, vilka djur som blir äldst och vilka som är utrotningshotade.
Norstedts 1 9789113024745 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172320505
- Titel
- Bli inte blåst! : regler eller juridik?
- Författare
- Töllborg, Dennis
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 365 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 178 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 201 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bli inte blåst! är boken för dig som tycker att juridik är trist och svårtillgängligt. Här får du på ett enkelt och underhållande sätt lära dig allt du behöver veta för att klara av vardagsjuridiken.Genom att ge innehållet samma uppbyggnad som ett spel, i det här fallet fotboll, tydliggörs frågeställningarna och boken blir lätt att hitta i.Här lär du dig om avtal, fullmakter, äktenskap/partnerskap, arv, anställningar, köp av egendom, hyresrätt, straffrätt och mycket mer. Sedan kan du sätta juridiken både på plats och i sitt sammanhang!Dennis Töllborg är professor i rättsvetenskap, författare till ett tiotal böcker och publicerad på många språk. Han har vid flera tillfällen blivit utsedd till bästa lärare och även blivit tilldelad Guldpennan.Töllborg har ett flyt i språket som engagerar från första början och med Bli inte blåst! har han bevisat att juridik inte bara är något som perukstockar i Högsta Domstolen ska hänge sig åt. Nej. Juridiken åt folket skulle nog kunna vara Dennis Töllborgs paroll. Kulturtidskriften Café Crème
Månpocket 9789172320505 -
Blåst
Pocketbok. Månpocket. 2002. 200 sidor.
Nyskick. Mycket fint exemplar. Oläst. Gulnat boksnitt och några mycket små hanteringsspår, för övrigt i nyskick.
Hon kommer allt oftare, sent om kvällen, och innan den unge mannen vet ordet av har hon flyttat in i hans liv "med tolv medelstora papperskassar oc läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176438597
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 119 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna som innan den unge mannen vet ordet av, har flyttat in i hans liv "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten börjar han spendera mer och mer tid i simhallenErlend Loe, född 1967 och bosatt i Oslo, är en av Norges mest uppmärksammade samtida författare. Med romanen Naiv.Super. som även den finns i Månpocket fick han sitt stora internationella genombrott.
Månpocket 9176438597 -
Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavan...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 2012. 200 sidor.
Nyskick. OBS! 4:e tryckningen 2012.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113024745
- Titel
- Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur
- Författare
- Janzon, Lars-Åke
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då? Är änder trogna livet ut? Vilka djur är störst, värst och snabbast? Och hur många kottar hinner egentligen en ekorre skala på en dag? Jourhavande biolog står till din tjänst.
Vad undrar vi svenskar om naturen? Det vet Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Sedan drygt tio år svarar han på våra vanligaste, galnaste och svåraste frågor om djur och natur. Folk kontaktar honom därför att de är nyfikna, förundrade, livrädda eller därför att de helt enkelt måste ha svaret på en fråga.
Jourhavande biolog har som institution funnits sedan 1960-talet och figurerar ofta i media när naturen är med och skapar rubriker som "Flygmyrorna attackerar Stockholm", "Albinoräven på besök" eller "Coloradoskalbagge i de frysta grönsakerna."
Den här boken baseras på allmänhetens frågor till Jourhavande biolog. Frågorna väcker lusten att lära och veta mer. En häpnadsväckande händelse eller observation är ofta starten, sedan utvecklas ämnet med spännande fakta och resonemang. Det kan handla om rödhakens magnetsinne, hur katter spinner eller varför insekter inte kan bli feta. Huruvida fiskar kan simma baklänges och att man på en spindel har hittat 78 000 hår per fot.
Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur det går till i insekternas, däggdjurens och fåglarnas värld. Han avlivar myter som den att kräftorna kryper baklänges och att svanäktenskap varar livet ut. Han listar toppfarter för våra vanligaste djur, vilka djur som blir äldst och vilka som är utrotningshotade.
Norstedts 1 9789113024745 -
Kall blåst över Oxnäset : en roman om timmer
Inbunden bok. Laholm : Settern. 1978.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918527450x
- Titel
- Kall blåst över Oxnäset : en roman om timmer
- Författare
- Karl-Oskarsson, Otto
- Förlag
- Laholm : Settern
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Laholm : Settern 918527450x -
Blåst!
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2016. 396 sidor.
Mycket gott skick. Utrangerad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127149366
- Titel
- Blåst!
- Författare
- Liffner, Eva-Marie
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 396 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 195 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 670 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fyra prästgårdsbarn och en hund springer över en blåsig hed. Det är en underlig plats, där fantasin härskar och allt du diktar kan bli verklighet. En ljunghed där en blyg flicka kan bli både hertig och sjöfarare.
I en annan tid följer soldaten Shaw den smala vägen mellan liv och död, vilse i ett krig ingen förstår. 'Det stora kriget' kallas det av dem som var med, som om alla andra krig gömts av detta väldiga – en kamp som gör likbål av en hel värld.
Fantasi, finurlighet och glömda språks grå nycklar är vad som öppnar portar mellan världar – till landskap av "Svindlande höjder" eller "Dödens underjordiska hamnar".
Eva-Marie Liffners femte roman "Blåst!" handlar om barnen Brontë, den handlar om en soldat vilse i det första världskriget, men främst är det en historia om fantasins kraft och förmåga att övervinna såväl glömskan som döden. På ett överraskande sätt väver hon samman syskonen Brontës fantastiska världar med J.R.R. Tolkiens, hundra år senare. "Blåst!" är en hyllning till litteraturens förmåga att sudda ut gränser mellan dröm och vaka, mellan nu och då.
Eva-Marie Liffner har tidigare varit verksam som journalist och har belönats med ett flertal priser för sitt författarskap, bland annat Polonipriset för sin debut Camera (2001) och Göteborgs-Postens litteraturpris 2012. Hon har nominerats till Augustpriset två gånger, för romanerna "Imago" (2003) och "Lacrimosa" (2011). "Blåst!" är hennes femte roman.
”En klar femma!”
Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige
”2012 fick Eva-Marie Liffner GP:s litteraturpris ”för en berättarkonst som med sinnrik fiktion och historisk inlevelse fångar människans gåtfulla förvandlingar”. Hade motiveringen inte redan varit formulerad, kunde jag använt den för att berätta om hennes nya roman ’Blåst!’. Nu får jag istället återanvända den.”
Ingrid Bosseldal, Göteborgs-Posten
”Med sina fyra tidigare romaner, senast den Augustprisnominerade ’Lacrimosa’ (2011), har hon mutat in ett helt eget hörn i den svenska samtidsprosan. Hennes geni ligger där skrönan, detektivhistorien, den språkliga maskeraden och den historiska romanen möts, en korsväg där hon står praktiskt taget ensam och pekar ut vägen fram för den moderna romanen. /…/ Berättelsen rör sig vilt genom både tid och rum, verklighet och fantasi.”
Amanda Svensson, Helsingborgs dagblad
”ett äventyr att dras med i”
Kristian Ekenberg, Sundsvalls tidning
”Liffner leker med texten och läsarna. Resultatet är en hybridroman som blandar fantasy med spökballader, kontrafaktiska biografier och Umberto Ecos postmoderna skattjakter. /…/ Man kan läsa ’Blåst!’ som en berättelse om fantasin i sig. Vad den är, varför den behövs, och hur den uppkommit. Som ett bålverk mot förgängelsen.”
Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter
”Här finns hela tiden en skevhet, en dubblering eller dubbelexponering mellan det realistiska och en värld utanför eller innanför den. Och allt handlar om skapande och lek. Liksom barnen Brontë skapade sitt land Gondal och Tolkien sitt Midgård så inbjuds läsarna att utifrån Liffners bok bygga sitt eget landskap. /…/ tar man sig tid att sjunka ner i berättelsen har man ett storartat läsäventyr framför sig.”
Maria Ehrenberg, Kristianstadsbladet
”Är det tänkbart att Tolkien inspirerades till sina fantasyromaner av syskonen Brontë? Eva-Marie Liffner går både ett och två steg längre i sin nya roman ’Blåst!’. Det är en svindlande fantasi med tidsresor och spöken /…/ raffinerad och fängslande”
Björn Kohlström, Jönköpings-Posten
"’Blåst’ är underbart svindlande läsning, fullpepprad av litterära referenser. Mumma för en gammal litteraturvetare!”
Susanne Sterner, Västerviks-Tidningen
”Det är få författare som jag läser med en sådan koncentration att jag liksom fastnar och bara precis kippar efter luft innan jag förvinner ned i boken igen. /…/ [’Blåst!’] är fantastisk. Läs!”
Elisabeth Östnäs, nättidningen Alba
En klar femma!
Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127149366 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9780738768502
-
Kvinna i blåst
Nyskick. Ekström & Garay. 1 uppl. 2022. 376 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189474697
- Titel
- Kvinna i blåst
- Författare
- Hågemark Olshov, Birgitta
- Förlag
- Ekström & Garay
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 225 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 597 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Malin har förlikat sig med tanken på att hon aldrig kommer att få några egna barn. Istället satsar hon fullt ut på sin yrkeskarriär och som tennistränare för barn och ungdomar. Även om det är en ständig utmaning att få ihop vardagen känner hon sig tillfreds. Efter många försök har Peter och hon äntligen hittat sitt drömboende och det mesta börjar falla på plats. Det är vad hon föreställt sig i alla fall. Men något skaver inom henne och Malin inser att hon inte har lyssnat på sina inre signaler. När Malin träffar den lokala konfirmandledaren Anna börjar en insikt ta form.
Kvinna i blåst är en feelgoodroman om livet, kärleken, familjerelationer, men framför allt om att lyssna på sig själv. Att våga fronta sanningarna, och att ha modet att ta beslut hur stora de än verkar vara.
9789189474697 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789100576011
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 131 x 195 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna. Innan den unge mannen vet ordet av har Marianne flyttat in i hans liv och hans lägenhet "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten hemma börjar han spendera mer och mer tid i simhallen. Efter tågluff ner i Europa där Marianne blev kvar på en svensk pensionerad överstes gård är deras relation som av en slump en alltmer flagnande idyll. Marianne tar ett jobb som lärare på en ö i skärgården och distansförhållandets baksidor gör sig gällande. En helg när vår hjäte oanmäld åker ut till ön för att överraska Marianne finner han den skäggige örnskådaren Tor i hennes famn. Det är verkligen inte kul alls. Men det finns många patetiska saker att ägna sig åt när man är lämnad, som att måla den gräddgula byrån brun och kleta fast en viss före detta flickväns strumpbyxor ovanpå eller slå sig ihop med en fullständigt vulgär flicka med provocerande stora plutläppar. Med ett enkelt och rakt språk, med naivitet istället för ironi ställer Erlend Loe de urgamla frågorna på nytt.Blåst (1993) är Erlend Loes debutbok. Hans tredje bok L som även den rönte imponerande försäljningsframgångar och fick mycket uppmärksamhet i media handlar om en resa i Thor Heyerdahls fotspår till en öde ö. Om Naiv.Super. skrev kritikerna bland annat så här:"Ett litet mästerverk."Expressen"Om jag var ung och läste Naiv. Super. Skulle jag i ren inspiration själv vilja bli författare."Göran Tunström
Albert Bonniers Förlag 9789100576011 -
Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavan...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 200 sidor.
Nära nyskick. En hälsning från författaren till de tidigare ägarna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113024745
- Titel
- Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur
- Författare
- Janzon, Lars-Åke
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då? Är änder trogna livet ut? Vilka djur är störst, värst och snabbast? Och hur många kottar hinner egentligen en ekorre skala på en dag? Jourhavande biolog står till din tjänst.
Vad undrar vi svenskar om naturen? Det vet Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Sedan drygt tio år svarar han på våra vanligaste, galnaste och svåraste frågor om djur och natur. Folk kontaktar honom därför att de är nyfikna, förundrade, livrädda eller därför att de helt enkelt måste ha svaret på en fråga.
Jourhavande biolog har som institution funnits sedan 1960-talet och figurerar ofta i media när naturen är med och skapar rubriker som "Flygmyrorna attackerar Stockholm", "Albinoräven på besök" eller "Coloradoskalbagge i de frysta grönsakerna."
Den här boken baseras på allmänhetens frågor till Jourhavande biolog. Frågorna väcker lusten att lära och veta mer. En häpnadsväckande händelse eller observation är ofta starten, sedan utvecklas ämnet med spännande fakta och resonemang. Det kan handla om rödhakens magnetsinne, hur katter spinner eller varför insekter inte kan bli feta. Huruvida fiskar kan simma baklänges och att man på en spindel har hittat 78 000 hår per fot.
Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur det går till i insekternas, däggdjurens och fåglarnas värld. Han avlivar myter som den att kräftorna kryper baklänges och att svanäktenskap varar livet ut. Han listar toppfarter för våra vanligaste djur, vilka djur som blir äldst och vilka som är utrotningshotade.
Norstedts 1 9789113024745 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9100576018
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 131 x 195 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna. Innan den unge mannen vet ordet av har Marianne flyttat in i hans liv och hans lägenhet "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten hemma börjar han spendera mer och mer tid i simhallen. Efter tågluff ner i Europa där Marianne blev kvar på en svensk pensionerad överstes gård är deras relation som av en slump en alltmer flagnande idyll. Marianne tar ett jobb som lärare på en ö i skärgården och distansförhållandets baksidor gör sig gällande. En helg när vår hjäte oanmäld åker ut till ön för att överraska Marianne finner han den skäggige örnskådaren Tor i hennes famn. Det är verkligen inte kul alls. Men det finns många patetiska saker att ägna sig åt när man är lämnad, som att måla den gräddgula byrån brun och kleta fast en viss före detta flickväns strumpbyxor ovanpå eller slå sig ihop med en fullständigt vulgär flicka med provocerande stora plutläppar. Med ett enkelt och rakt språk, med naivitet istället för ironi ställer Erlend Loe de urgamla frågorna på nytt.Blåst (1993) är Erlend Loes debutbok. Hans tredje bok L som även den rönte imponerande försäljningsframgångar och fick mycket uppmärksamhet i media handlar om en resa i Thor Heyerdahls fotspår till en öde ö. Om Naiv.Super. skrev kritikerna bland annat så här:"Ett litet mästerverk."Expressen"Om jag var ung och läste Naiv. Super. Skulle jag i ren inspiration själv vilja bli författare."Göran Tunström
Albert Bonniers Förlag 9100576018 -
Bankbluffen : Så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Bokförlag. 1:a uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Nästan som ny. 20,5 cm x 13,4 cm. Danskt band. 321 gram. (låda20230417-1?0).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Bokförlag 1:a 9789170374661 -
Blåst!
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2016. 397 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur & Kultur -
Material [besteht aus gesammeltem Rohmaterial...
Inbunden bok. Blast/Darling. 1 uppl. 2007.
ISBN 9783939130673
Mycket gott skick. Richly illustrated.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBlast/Darling 1 9783939130673 -
Bankbluffen. Så blir du blåst på dina pengar.
Inbunden bok. Ordfronta Förlag, Stockholm. 2009. 219 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets mjuka band.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOrdfronta Förlag, Stockholm -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Blåst
Pocketbok. Månpocket. 2002. 200 sidor.
Mycket gott skick. Bra exemplar
Se även våra andra böckerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176438596
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 119 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna som innan den unge mannen vet ordet av, har flyttat in i hans liv "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten börjar han spendera mer och mer tid i simhallenErlend Loe, född 1967 och bosatt i Oslo, är en av Norges mest uppmärksammade samtida författare. Med romanen Naiv.Super. som även den finns i Månpocket fick han sitt stora internationella genombrott.
Månpocket 9789176438596 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTBV Blekinge
-
BLÅST
Pocketbok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Månpocket, Stockholm, 2002. 8o. Pocketbok. Mycket fint skick. Översatt av Lars Nygren. 200 sid. Originalets titel: TATT AV KVINNEN
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176438597
- Titel
- Blåst
- Författare
- Loe, Erlend
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 119 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med sena kvällsbesök av en kvinna som innan den unge mannen vet ordet av, har flyttat in i hans liv "med tolv medelstora papperskassar och en gräddgul byrå". För att slippa närheten börjar han spendera mer och mer tid i simhallenErlend Loe, född 1967 och bosatt i Oslo, är en av Norges mest uppmärksammade samtida författare. Med romanen Naiv.Super. som även den finns i Månpocket fick han sitt stora internationella genombrott.
9176438597 -
De Jydske Bläst og Andre Digte
Inbunden bok. Gyldendal. 1957. 109 sidor.
Gott skick. Skriven på Danska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGyldendal -
Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavan...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 200 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113024745
- Titel
- Hur mycket blåst klarar en fluga? : jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur
- Författare
- Janzon, Lars-Åke
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då? Är änder trogna livet ut? Vilka djur är störst, värst och snabbast? Och hur många kottar hinner egentligen en ekorre skala på en dag? Jourhavande biolog står till din tjänst.
Vad undrar vi svenskar om naturen? Det vet Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Sedan drygt tio år svarar han på våra vanligaste, galnaste och svåraste frågor om djur och natur. Folk kontaktar honom därför att de är nyfikna, förundrade, livrädda eller därför att de helt enkelt måste ha svaret på en fråga.
Jourhavande biolog har som institution funnits sedan 1960-talet och figurerar ofta i media när naturen är med och skapar rubriker som "Flygmyrorna attackerar Stockholm", "Albinoräven på besök" eller "Coloradoskalbagge i de frysta grönsakerna."
Den här boken baseras på allmänhetens frågor till Jourhavande biolog. Frågorna väcker lusten att lära och veta mer. En häpnadsväckande händelse eller observation är ofta starten, sedan utvecklas ämnet med spännande fakta och resonemang. Det kan handla om rödhakens magnetsinne, hur katter spinner eller varför insekter inte kan bli feta. Huruvida fiskar kan simma baklänges och att man på en spindel har hittat 78 000 hår per fot.
Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur det går till i insekternas, däggdjurens och fåglarnas värld. Han avlivar myter som den att kräftorna kryper baklänges och att svanäktenskap varar livet ut. Han listar toppfarter för våra vanligaste djur, vilka djur som blir äldst och vilka som är utrotningshotade.
Norstedts 1 9789113024745 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nyskick. Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn