Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Den belägrade staden. Mattias Fagerholm

Den belägrade staden. Mattias Fagerholm

Inbunden bok.

Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Atlantis 2008. Opaginerad (cirka 96 sidor). Illustrerad med konstnärens verk. Förlagets dekorerade pappband med skyddsomslag. Tvär 8:o. Ett mycket fint obläddrat exemplar. Recensionsstämpel på övre snitt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789173532389
Titel
Den belägrade staden : Mattias Fagerholm
Författare
Kristina Mezei
Förlag
Bokförlaget Atlantis
Utgivningsår
2008
Omfång
96 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
295 x 217 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
706 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Teckning är ett sätt att skapa rörelse och rum på en yta. Sättet att rytmiskt behandla linjen framkallar känsla av djup och volym, närmast som om den medvetne tecknaren skrapat fram motivet ur papperet. Befriat det från vithetens hinna. Väntande. Gränsen mellan linje och yta är inte given. Samma silvriga medvetenhet om tonskillnaderna, samma svällande rörelser över papperet. Teckning är en enkel metod, men den kräver liksom mycken musik erfarenhetens förfining. Att komma litet längre, pressa betydelsen ännu ett stycke, gå vidare.
Mattias Fagerholms »Den belägrade staden« är en bildsvit som kom till under en längre arbetsperiod, 19982004. Först blyertsteckningar från nedlagda industriområden och dagbrott kring staden Bitterfeld i östra Tyskland. Sedan, för något år sen, följde en serie med anknytning till detta tema av erosion och förfall.
Storskaliga fria fantasier med karaktär av drömsekvenser. Fagerholm tecknar sina syner i en magisk realistisk tradition, där det exakta förvandlas till dröm (som hos Folke Dahlberg). Övergivenhet. Precisionen lägger bilderna paradoxalt nog bortom en fokuserad punkt; vi förs hela tiden bortom världen av byggen borde påminna oss om vår tid, tänkbara platser, men snarare leds tankarna av synen till något annat.
Bilderna är fyllda av associationer, möjliga skeenden. Berättelser? Utan början, slut och peripeti. Dörrar stängda. »Varje dikt«, skriver poeten Pia Tafdrup, »måste inkarnera sin egen hemlighet, sitt eget hemliga självmedvetande«.

Text av Thomas Millroth ur boken