Det konsumentkooperativa företaget
1983 R&S. Inbunden, skyddsomslag, 245s. 22x14cm, 464g. Mycket gott skick, något nött omslag. ISBN 9129558999. Baksidestext: I åtskilliga år har det efterlysts en "konsumentkooperativ-företagsekonomi" en speciell företagsledningslära, som tar hänsyn till att konsumentkooperativa företag är annorlunda i många hänseenden. Den föreliggande boken är ett bidrag till en sådan ny eller alternativ företagsekonomi. Här presenteras ett försök till utveckling av en "det konsumentkooperativa företagets teori" Inledningsvis presenteras den s k intressentmodellen och denna vidareutvecklas till en generell modell av sociala system. Den nya modellen användes därefter såsom verktyg för analys av vad som utmärker det konsumentkooperativa företagets uppbyggnad och dess handlande gentemot olika intressenter i dess miljö. Sålunda diskuteras företagets relationer till medlemmarna i deras ägarroll, medlemmarna i deras konsumentroll, företagets anställda, andra företag, ickemedlemmar, konsumentpoiitiska myndigheter och konsumentorganisationer samt konkurrenter. Inom ramen för dessa analyser behandlas frågor om de kooperativa grundsatsernas betydelse, om företagets kapitalstruktur, om de förtroendevaldas och företagsledningens inflytande, om reklam och övrig marknadsföring, om konsumentkooperationens samhällsansvar, om medarbetarinflytande, om det kooperativa företagets roll i konkurrensen och mycket annat! Denna bok har tillkommit medan Jerker Nilsson arbetade som universitetslektor i företagsekonomi vid Århus universitet. För närvarande har han en motsvarande tjänst vid Handelshögskolan i Köpenhamn, författaren är ekonomie doktor från Lunds universitet.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9129558999
- Titel
- Det konsumentkooperativa företaget
- Författare
- Nilsson, Jerker
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska