Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Aska, tomhet & eld. Outsiderproblematiken hos Bruno K. Öijer

Aska, tomhet & eld. Outsiderproblematiken hos Bruno K. Öijer

Inbunden bok. Ellerströms förlag. 2003. 480 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Exemplaret kommer direkt från tryckeriet (2003).

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9172470860
Titel
Aska, tomhet & eld. Outsiderproblematiken hos Bruno K. Öijer
Författare
Per Bäckström
Förlag
Ellerströms förlag
Utgivningsår
2003
Omfång
480 sidor
Bandtyp
Inbunden
Språk
Svenska
Baksidestext
Bruno K. Öijer har etablerat sig som en av Sveriges främsta poeter efter att under en följd av år ha haft kultstatus tack vare sin suggestiva diktning och sina intensiva framträdande som performancepoet på klubbar och rockfestivaler. I denna bok studeras Öijers hela författarskap med utgångspunkt i den position som outsider han har skapat åt sig. Här undersöks det tidiga sjuttiotalets avantgardistiska manifestationer, nittiotalets apokalyptiska undergångsvisioner och tematiseringen av sorg i Trilogin (1990–2001). Studien inleds med en genomgång av outsidebegreppet och de litterära valfrändskapernas – beatpoeterna, Dylan – betydelse för Öijers outsiderposition. Hans arbete med stenciltidskriften Guru Papers (1972–1975) var uttryck för ett avantgardistiskt engagemang, och slagorden härifrån – ”Krossa den förbannade kultureliten” och ”Den laglösa fantasin till makten!” – har präglat bilden av hela perioden. Öijer har upprepade gånger genom åren uttalat sig i manifest, artiklar och intervjuer, och i boken ses dessa uttalanden som uttryck för en poetik där accepterandet av kaos är förutsättningen för en poesi som vill skapa närvaro. I bokens sista del detaljstuderas Öijers bildspråk i den centrala dikten ”Skisser till ett av Dödens tal”, och den muntliga karaktären i hans poesi diskuteras. För att beskriva hans framförande lanseras begreppet ”lyrikperformance”, som analyseras i förhållande till beat-performance, rock'n'roll och Antonin Artauds ”grymhetens teater”. Sammantaget ger Per Bäckströms Aska, tomhet&Eld; en bred och djup bild av ett av den svenska poesins intressantaste författarskap.