Little Theatre of Gestures
Häftad bok.
Nyskick. Kunstmuseum Basel / Museum für Gegenwartskunst / Malmö Konsthall. 2009 (?). (?) s. Häftad. Fortfarande inplastad, därför har jag inte alla uppgifter. Nyskick. Utställningsbok aktuell på Malmö Konsthall 10 okt 2009 - 10 jan 2010. Konstnärerna Kutlug Ataman (född 1961 i Istanbul), Inaki Bonillas (född 1981 i Mexico City), Gerard Byrne (född 1969 i Dublin), Jay Chung & Q. Takeki Maeda (födda 1976 i Madison, WI, och 1977 i Nagoya, JP), Rodney Graham (född 1949 i British Columbia), Hilary Lloyd (född 1964 i Halifax, UK), Kirsten Pieroth (född 1970 i Offenbach, DE) och Susanne M. Winterling (född 1970 i Rehau, DE) använder en rad olika media för att dokumentera identitet och genus genom subtila och iscensatta gester. Isaac Mendes Belisarios (född 1795 i Kingston, JM ? död 1849 i London) tolv handkolorerade litografier Sketches of Character, som skapades på Jamaica 1838, utgör en vändpunkt i utställningen och avbildar såväl maskerader som handelsmän och arbetare. Att agera, att handla innefattar ett mått av poserande och att posera är en sorts performance, ett uppträdande. De flesta människor uppträder dagligen genom sin persona, sina handlingar, sitt klädval, på arbetet eller fritiden. Vi förvandlar oss själva genom små gester och genom att förändra små detaljer runt oss. Den jamaicanske målaren Isaac Mendes Belisario utgör en central punkt för utställningen genom sitt intresse för att dokumentera och beskriva slaveriets sociala verklighet under en avgörande epok i Jamaicas historia. Belisario, som verkade under en omvälvande och upprorisk tid, dokumenterade i sina bilder såväl de förslavades och de befriades kulturella reaktioner som den jord- och slavägande elitens ekonomiska, materiella och kulturella intressen. I sitt mest berömda verk från 1837/38 skildrar Belisario Jamaicas blandade stadsbefolkning och dess folktraditioner i tolv handkolorerade litografier. Katalogen har utgivits av Hatje Cantz publishers (på engelska), med texter av Sarah Pierce och Dominic Eichler, och ett förord av Nikola Dietrich (curator vid Museum für Gegenwartskunst, Basel) och Jacob Fabricius (Konsthallschef).