Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
En kort introduktion till liturgins tecken
En kort introduktion till liturgins tecken En kort introduktion till liturgins tecken

En kort introduktion till liturgins tecken

Häftad bok. Veritas Förlag. 2020. 147 sidor.

Nyskick.

FRI FRAKT inrikes
Betala med Swish Fraktfritt Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789187389719
Titel
En kort introduktion till liturgins tecken
Författare
Piltz, Anders
Förlag
Veritas Förlag
Utgivningsår
2020
Omfång
147 sidor
Bandtyp
Danskt band
Språk
Svenska
Baksidestext
Jesus Kristus är ett tecken som ger mening åt otaliga människors liv, men också ett tecken som blir motsagt. Den kristna symbolvärlden och det kristna språket ligger till grund för vår kultur och utgör en del av vår livsluft, vare sig vi är troende eller inte. Det är bara i det kristna språket – och inte i det naturvetenskapliga eller filosofiska – som man kan finna ord för det onda, för skuld, försoning, nåd och tro. Det finns därför inga starkare ord eller symboler att ta till, vare sig för att uttrycka och bekänna tron eller för att avvisa den och häda den.

I mässan, kyrkans heligaste handling, är alla trons ord, tecken och utmaningar samlade, förtätade och iscensatta. Inte heller för konstens, filosofins utövare eller för vanliga sökare finns det något mer kraftladdat än den heliga mässan, ett faktum som bekräftas av samtidskulturen och som är ett gott intyg på ur-textens och ur-tecknens kraft. Inga texter har heller inspirerat till så många tonsättningar som mässans fasta delar »Kyrie«, »Gloria«, »Sanctus« och »Agnus Dei«.

I denna bok presenteras liturgins symbolvärld, som är Jesu Kristi värld, och här förklaras – så långt man nu kan förklara symboler – innebörden i de tecken, gester och föremål som förmedlar den gudomliga Närvaron alltsedan Guds människoblivande för två årtusenden sedan.

F. Anders Piltz OP (f. 1943) är katolsk präst inom dominikanorden, tidigare biskopsvikarie för gudstjänstlivet i Stockholms katolska stift och professor i latin vid Lunds universitet. Han är en uppskattad författare, skribent, debattör, psalmdiktare och översättare, som för en bredare svensk publik är mest känd för framställningar om medeltida filosofi, teologi och historia.