Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
I gränslandet : nya perspektiv på film och modernism

I gränslandet : nya perspektiv på film och modernism

Häftad bok.

Nyskick. Gidlunds, 2013. Limhäftad. Förlagsny! 243 s. ISBN 978-91-7844-862-3.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178448623
Titel
I gränslandet : nya perspektiv på film och modernism
Författare
Bachmann, Anne
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
243 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 225 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
400 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Filmen har potential att på ett radikalt sätt förändra människans förståelse av världen att presentera nya synsätt och berika tänkandet. En sådan tilltro till mediet var stark hos modernistiskt orienterade filmskapare och teoretiker i början av 1900-talet. Det vilar i dag en nostalgisk patina över dessa storslagna visioner. Samtidigt har nya filmteoretiska perspektiv ställt modernismens grundtankar i ny belysning och åter gjort dem aktuella.
I gränslandet tar fasta på hur filmen förvaltar idealet om att öppna för det nyskapande och det utmanande. Antologin vidgar perspektiven på förhållandet mellan film och modernism genom att sätta fokus på verk som överskrider konventionella gränser och stör invanda synsätt på tillvaron: Roy Anderssons egensinniga reklamfilmer, modernistisk kannibalfilm från Europa och Brasilien, Dario Argentos skräckestetik, poeten Rut Hillarps filmexperiment och mycket mer.
De medverkande i I gränslandet är forskare inom filmvetenskap, teologi, interkultur och idéhistoria. Bidragen erbjuder en mångfald av infallsvinklar, som ifrågasätter etablerade kanonbildningar och belyser oväntade skärningspunkter mellan film och modernism.