-
Saga och Sanning om Sankt Anna och Skällvik
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Hembygdsföreningen Vikingarna, Söderköping, 1971, 333 s., inb. blått orig.klotband m. skyddsomslag, främre omslaget medbundet, ill.; div tidningsklipp om förf. medföljer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
I ANTROPOSOFINS TJÄNST - Anna Wager Gunnarsso...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Telleby bokförlag, 1992, 139 s., fotoill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185672394
- Titel
- I antroposofins tjänst : Anna Wager Gunnarssons minnen 1873-1925
- Författare
- Wager Gunnarsson, Anna
- Förlag
- Järna : Telleby
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
9185672394 -
KULTURELL SOCIOLOGI - Program, teori och pr...
Häftad bok.
Nyskick. Daidalos, 2011, 266 s.; övers. av Henrik Gundenäs
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733368
- Titel
- Kulturell sociologi : program, teori och praktik
- Författare
- Alexander, Jeffrey C.
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jeffrey C. Alexander förespråkar en kulturell sociologi. Utgångspunkten är att samhälleliga institutioner och sociala handlingar alltid är inbäddade i meningssammanhang. Mening är alltid där. Den finns där som en symbolisk struktur i vår yttre miljö som vi inte alltid är medvetna om. Att synliggöra de ofta omedvetna symboliska strukturernas inflytande är den kulturella sociologins uppgift. Det handlar om att studera hur dessa strukturer blir levande i människors liv och gör handlingar meningsfulla. En sådan sociologi kan beskrivas som en slags social psykoanalys.
Alexander hämtar sin inspiration från sociologins klassiker, särskilt Durkheims religionssociologi, och antropologer, inte minst Clifford Geertz kulturbegrepp och idé om tät beskrivning. Programmet för en kulturell sociologi utmejslas också i opposition mot brittiska kulturstudier, Pierre Bourdieu och Michel Foucault, vilka räknas till en sociologi om kultur som saknar en tillräcklig förståelse av kulturens autonomi. Alltför snabbt och entydigt reduceras kultur som levt meningssystem till ekonomi, klassreproduktion och styrningsteknologi.
Programmet för en kulturell sociologi presenteras i bokens inledande artikel. Den följs av fem texter som visar vad denna sociologi kan bidra med till analysen av olika områden av samhällslivet. Den första är en studie av teknikens symboliska inbäddning. De tre följande handlar om hur vi bör förstå social integration i det mångkulturella samhället och är hämtade från Alexanders stora monografi The Civil Sphere (2006). I antologins avslutande och mest omfattande bidrag formulerar Alexander en teori om individuellt och kollektivt handlande som sätter symbolisk kommunikation i centrum.
Boken är redigerad av Mats Trondman och Anna Lund vid Centrum för kultursociologi, Linnéuniversitetet i Växjö, och Jason L. Mast vid Center for Cultural Sociology, Yale University.
Jeffrey C. Alexander är sedan 2001 verksam vid Yale University där han är Lillian Chavenson Saden Professor of Sociology och chef för Center for Cultural Sociology.
9789171733368 -
"ANNA BRÅKAR" - att göra jämställdhet i för...
Häftad bok.
Nära nyskick. Liber, 2014, 222 s., 3:e tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099528
- Titel
- Anna bråkar : att göra jämställdhet i förskolan
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken "Anna bråkar!" – att göra jämställdhet i förskolan är en grundbok i genuspedagogik för förskolan, som utvecklar tidigare genuspedagogiska böcker med hjälp av ny forskning. En teoretisk del ger en sammanfattande bild av samtidens genusforskning. I den praktiska delen belyser författaren med konkreta exempel från sin forskning hur förskollärares förhållningssätt sätter gränser för barnen. De konkreta exemplen är hämtade från fyra vanliga situationer i förskolan: samling, måltid, fri lek och påklädning.
Vidare beskriver och analyserar författaren hur olika förskolor arbetar genuspedagogiskt, vilket han studerade i projektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena.
Författarens utgångspunkt är att förskollärares förväntningar på barnen till stor del kommer att bestämma hur barnen uppfattar sina möjligheter att vara. Risken är att barnen styrs att uppfatta förskollärares förväntningar som det sanna och kanske det enda sättet att vara på – inte som ett av flera sätt. Detta innebär att den stora utmaningen i förskollärarnas arbete är att bli medvetna om sina förväntningar, då man inte ser på dem som förväntningar utan snarare som ”självklarheter”.
”Anna bråkar!” – att göra jämställdhet i förskolan vänder sig både till blivande och till yrkesverksamma förskollärare.
Om författaren
Christian Eidevald disputerade 2009 med avhandlingen Det finns inga tjejbestämmare – att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Christian är docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet.
Sagt om boken
"Författaren beskriver på ett pedagogiskt och lättillgängligt sätt hur förskollärarnas förväntningar påverkar barnens uppförande utifrån ett genusperspektiv. Författaren uppmuntrar läsaren att på ett djupare plan reflektera kring genus och jämställdhet och att det viktiga i arbetet är att öppna upp för fler möjligheter och mindre begränsande normer för båda könen." BTJ, Therese Nordholm, häfte 11115038
9789147099528 -
Kära, kära verklighet - En bok om Anna Ryds...
Bonniers, 2000, 243 s., inb. m. sk.omsl., mkt. gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn