-
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Gott skick. Finns en del understrykningar i blyerts. Omslaget och i övrigt i mycket fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 2 uppl. 2017. 331 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818767
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 780 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formulera förskolans egen kunskapsbas och möter behovet av pedagogisk fördjupning.
Boken följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den är indelad i tre större sektioner:
• Perspektiv på förskola och barndom
• Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
• Förskola i dagens Sverige
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 2 9789127818767 -
BEPRÖVAD ERFARENHET I FÖRSKOLAN. - En metodb...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2018, 175 (1) s., hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823570
- Titel
- Beprövad erfarenhet i förskolan : En metodbok
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beprövad erfarenhet handlar om arbetserfarenhet som är prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod av många. Det handlar också om professionell erfarenhet som systematiskt sprids och dokumenteras så att yrkesverksamma kan lära av varandra. Boken Beprövad erfarenhet i förskolan beskriver hur beprövad erfarenhet kan se ut och utveckla verksamheten i förskolor.
Hur kan jag som blivande eller verksam förskollärare tänka, agera och utvecklas utifrån beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att bepröva min egen erfarenhet i förskolan?
Hur kan jag som förskolechef använda beprövad erfarenhet för att fullt ut ta ansvar för det pedagogiska ledarskapet?
Genom tydliga, konkreta redskap och spännande exempel vill författarna inspirera alla som arbetar i förskolan till att på olika sätt bepröva sin erfarenhet – som ett sätt att utmana, utveckla och stimulera både medarbetare och barn.
Beprövad erfarenhet i förskolan vänder sig till chefer och all pedagogisk personal i förskolan samt studerande på förskollärarutbildning och fortbildning för förskolechefer.
Sagt om boken:
Det är en mycket intressant och tankeväckande bok där professionen inom förskolan lyfts, förskolepedagogen utmanas och där verksamheterna får ett redskap att utveckla sitt arbete utifrån de kompetenser och den pedagogik de förfogar över. En kan även se boken som en metodbok för ledarskap inom förskolan där förskolerektorn får ett verktyg att hålla samman, strukturera och utveckla de erfarenheter som medarbetarna har.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 3, 2019
9789127823570 -
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 2017. 281 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
Natur & Kultur Akademisk 9789127147072 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 278 sidor.
Nära nyskick. Dekorerat kartonnage.
Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formulera förskolans egen kunskapsbas och möter behovet av pe läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad. Lättare utvändiga bruksspår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur 1 9789127121119 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Mycket gott skick. Bra exemplar
Fd biblioteksbok
Se även våra andra böckerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Berättande i förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1:1 uppl. 2014. 283 sidor.
Mycket gott skick. I boken skriver etablerade forskare och utvecklare under tre större delar:
Det berättande barnet: att skapa och dela.
Berättelser som vidgar världen: litteratur och lärande.
Att berätta om sin verksamhet: dokumentation och delaktighet.
Kantstötta pärm läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137837
- Titel
- Berättande i förskolan
- Författare
- Bruce, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Berättande i förskolan går Barbro Bruce och Bim Riddersporre igenom hur berättandet och berättelser ständigt är närvarande i vårt samhälle, särskilt i förskolan. I boken medverkar en rad författare som Polly Björk-Willén, Ulla Damber, Christian Eidevald, Carina Fast, Niklas Pramling, Anna-Karin Svensson, med många fler.
I förskolan är berättande och berättelser ständigt närvarande. Berättande i förskolan låter människans behov av att berätta och ta del av berättelser löpa som en röd tråd genom samtliga texter. Att berätta är ett sätt att bearbeta sina intryck, tankar och erfarenheter genom någon form av gestaltning. Berättande kan ta sig olika former och uttryck men handlar alltid om att göra något synligt, begripligt och möjligt att dela. I boken skriver etablerade forskare och utvecklare under tre större delar:
Det berättande barnet – att skapa och dela.
Berättelser som vidgar världen – litteratur och lärande.
Att berätta om sin verksamhet – dokumentation och delaktighet.
Medverkande författare är: Polly Björk-Willén, Barbro Bruce, Ulla Damber, Christian Eidevald, Katarina Elfström-Peterson, Elin Eriksen Ødegaard, Carina Fast, Kristine Hultberg Ingridz, Karin Jönsson, Jan Nilsson, Niklas Pramling, Bim Riddersporre, Björn Sundmark, Anna-Karin Svensson, Pia Williams. Barbro Bruce och Bim Riddersporre är redaktörer för boken.
Läs mer om boken och författarna på Malmö högskolas webbsidaGediget, grundligt och nyanserat om berättande.
Britt Jakobsson, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015
Natur & Kultur Läromedel 1:1 9789127137837 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 281 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127147072 -
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:4 uppl. 2018. 281 sidor.
Nära nyskick. Format 23,5 x 16 cm Vikt 690 g.
Inbundet förlagsband, illustrerad med fåtal sv/v bilder. INNEHÅLL: Inledning 1. Omsorg - kärlek, medkänsla och noggrannhet 2. Omsorg i förskolan och omsorg om förskolan 3. Pedagogisk omsorg 4. Omsorgens många ansikten 5. B läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1:4 9789127147072 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 2010. 278 sidor.
Nyskick. Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor so läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 9789127121119 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 281 sidor.
Nyskick. Oläst exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127147072 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nära nyskick. [Hylla:P3]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Utbildningsledarskap : nu och i framtiden
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 202 sidor.
Nära nyskick. Fem uppslag har markeringar med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914400141X
- Titel
- Utbildningsledarskap : nu och i framtiden
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 202 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsledarskap är en mellanmänsklig aktivitet som kan vara föremål för reflektion snarare än försök till definition. I den här antologin eftersträvar författarna att presentera en mångfald av perspektiv snarare än konsensus rörande begreppet. Boken tar upp en rad teman som rör skolledar- och läraruppdraget och har relevans för en mera allmän diskussion kring begreppen kunskapsledning och makt över lärandeprocesser.
Bokens kapitel behandlar
outbildningsledarskap ur ett universitetshistoriskt perspektiv
omöjligheten att beskriva utbildningsledarskap som ett eget kunskapsområde
osamarbetet mellan professionella och föräldrar till barn med funktionshinder
okulturarvspedagogik i en mångkulturell miljö
orelationen mellan entreprenörskap och skola
obedömning och betygsättning i skolan
oläxors pedagogiska relevans och upplevelser hos elever, föräldrar och lärare
outbildningsförlopp i en annorlunda rektorsutbildning.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914400141X -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur . 2011.
Gott skick. Dekorerat kartonnage. Namnad. Något hundöra. Överstrykningspenna har använts.
Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formu läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur 9789127121119 -
Interkulturellt arbete i förskolan : med läro...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822726
- Titel
- Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
- Författare
- Stier, Jonas
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen?
Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer, jämställdhet, traditioner, religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten.
Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.
Jonas Stier är professor i interkulturella studier vid Högskolan Dalarna och Malmö universitet. Han har lång erfarenhet av utbildningar för chefer och medarbetare inom områdena interkulturalitet, mångfald och ledarskap. Bim Riddersporre är universitetslektor i psykologi med utbildningsvetenskaplig inriktning, leg. psykolog, leg. logoped, och arbetar vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet.
Sagt om boken:
"Boken känns mycket aktuell och relevant i de utmaningar och möjligheter som många förskolor möter varje dag. I synnerhet i de olika exemplen och fallbeskrivningarna. Interkulturellt arbete i förskolan rymmer även diskussionsfrågor och sammanfattningar samt tips under rubriken Värt att prova. Den vänder sig till all personal i förskolan samt till rektorer och studenter."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 1, 2020.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127822726 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9162857614
- Titel
- Att möta det oväntade : tidigt föräldraskap till barn med Downs syndrom
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Lund
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Lund 9162857614 -
Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 220 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnageband. Hörn och rygg obetydligt kantstötta. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127132696
- Titel
- Kärnämnen i förskolan : nycklar till livslångt lärande
- Författare
- Bruce, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolan grundläggs de kompetenser som blir nycklar till det livlånga lärandet. Det handlar om att utgå ifrån, och bygga vidare på, barns nyfikenhet och önskan om att vilja dela sina upplevelser och intryck med personer i deras omgivning, både i familjen och i förskolan. De förmågor som bör utvecklas - och som enligt författarna borde få samma status som grundskolans så kallade kärnämnen - är till exempel att rikta och styra sin uppmärksamhet, koncentrera sig, lyssna, "läsa av" och bekräfta andra, men också att ta egna initiativ, göra sig förstådd och kommunicera i socialt samspel.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127132696 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Mycket gott skick. En mindre skada på framsidan av omslag, annars i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119 -
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:4 uppl. 2018. 281 sidor.
Nära nyskick. Boken ser ut som ny.
"Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och ba läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1:4 9789127147072 -
Digitalisering i förskolan på vetenskaplig gr...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 351 sidor.
Nära nyskick. Som ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824331
- Titel
- Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund
- Författare
- Kjällander, Susanne - Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 351 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 810 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Digital kompetens blir allt viktigare i förskolan, vilket både läroplanen och den nationella digitaliseringsstrategin slagit fast. I boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund, skriven av en rad framstående forskare inom området, får du hjälp att förverkliga såväl nationella styrdokument som dina egna visioner om digitala verktyg i förskolan. Med praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om digitaliseringen utifrån tre perspektiv: undervisning, profession och etik.
Kapitlen handlar bl.a. om programmering, virtual reality och adaptiva digitala lärspel men även om flerspråkighet, jämställdhet och föräldrasamverkan i förhållande till digitalisering. Digitalisering i förskolan är ett handfast hjälpmedel och innehåller konkreta exempel som illustrerar och inspirerar, men även problematiserar, denna tekniska förändring där inte minst pedagogernas roll blir än mer betydelsefull.
Utöver redaktörerna Susanne Kjällander och Bim Riddersporre medverkar även följande forskare i antologin:
Kerstin Ahlqvist
Barbro Bruce
Cecilia Caiman
Patrich Dorls
Elza Dunkels
Sofia J. Frankenberg
Agneta Gulz
Magnus Haake
Mia Heikkilä
Carina Hermansson
Torkel Klingberg
Hillevi Lenz Taguchi
Anne-Li Lindgren
Farzaneh Moinian
Christina Olin-Scheller
Anna Palmer
Hanna Palmér
Sagt om boken:
"I den här inspirerande volymen diskuteras när, hur, var och varför snarare än om digitala verktyg ska användas i förskolan. [...] Inledningen rymmer en översikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utgår från vetenskaplig grund snarare än beprövad erfarenhet ger ett välkommet perspektiv på ämnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 12, 2019
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824331 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Nära nyskick. Nästan helt oanvänd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. Någon enstaka notering, men i mycket bra skick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn