Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet

Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 128 sidor.

Mycket gott skick. Under- eller överstrykningar finns.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144021143
Titel
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Författare
Helldin, Rolf
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
128 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna bok granskar den pedagogiska verksamhetens sociala förutsättningar inom gymnasieskolan. Vilka svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund – en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer? Med dessa frågor i fokus analyserar författaren hur en balans kan skapas mellan liberala frihetskrav och solidarisk gemenskap i skolan. Vidare granskar och presenterar han en bred översikt över olika utbildningsteorier och forskningsresultat som analyserar skolors möjlighet att verka demokratiskt i samhället. Intresset är huvudsakligen riktat mot specialpedagogiskt relevanta frågor. Boken är lämplig för lärarutbildningen och specialpedagogisk påbyggnadsutbildning samt som fortbildningsmaterial, framför allt för personer som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med sociala problem i pedagogiska sammanhang. Boken kan också användas på universitetskurser i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som pedagogik, sociologi och psykologi. Den är vidare intressant för forskare, socialhandläggare och skolpolitiker.