-
- ISBN
- 9789185549351
- Titel
- Helighetens bilder
- Författare
- Sandqvist, Tom - Konstfack
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789185549351 -
Avantgardet
Häftad bok. Göteborg : Paletten. 2000.
Mycket gott skick. Med texter av:
Clement Greenberg
Jean-François Lyotard
Susan Rubin-Suleiman
Donald Kuspit
Hal FosterInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163090356
- Titel
- Avantgardet
- Författare
- Greenberg, Clement - Sandqvist, Tom
- Förlag
- Göteborg : Paletten
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Göteborg : Paletten 9789163090356 -
Hemlängtans bild. Essäer på gemensamt tema
Häftad bok.
Mycket gott skick. Carlssons 1995. 416 sidor samt några planschsidor. Häftad med invikta omslagsflikar. Ett obläddrat, något kantnött exemplar. Prislappsspår på bakre omslag. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177989694
- Titel
- Hemlängtans bild : essäer på gemensamt tema
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
9177989694 -
Bilden är i bilden
Inbunden bok. Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion. 1994. 159 sidor.
Nära nyskick. Bok i nära nyskick med inlaga helt utan spår av läsning. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Illustrerad i svartvitt.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171391810
- Titel
- Bilden är i bilden
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion 9789171391810 -
Det andra könet i öst : om kvinnliga konstnär...
Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2010. 382 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398468
- Titel
- Det andra könet i öst : om kvinnliga konstnärer i den central-och östeurope
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 770 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur många kvinnliga konstnärer känner vi överhuvudtaget till i den tidiga europeiska modernismen och avantgardet? Och framför allt: varför var så många av dem som vi kanske någon gång råkar stöta på i de konsthistoriska handböckerna nästan uteslutande födda och uppvuxna i Central- och Östeuropa eller Ryssland? Varför var så "oproportionerligt" många kvinnliga konstnärer verksamma inom den central- och östeuropeiska modernismen och avantgardet, i motsats till i Västeuropa? Kan den postfeministiska historieskrivningen och de nya genusvetenskapliga teorierna hos till exempel Judith Butler, Griselda Pollock och Linda Nochlin ge svar på frågan? Först publicerades boken Dada öst om de rumänska dadaisterna på Cabaret Voltaire i Zürich (2005), fyra år senare kom boken Ett svunnet Europa om den central- och östeuropeiska modernismen, den del av vår europeiska konst- och kultur som hamnade på "fel sida" om järnridån. Det andra könet i öst är ett slags uppföljning som koncentrerar sig på det förbluffande antalet kvinnliga konstnärer som deltog i och utformade just den del av den konstnärliga modernismen i Central- och Östeuropa som våra handböcker "glömt bort". Det här är en bok om alla dessa kvinnor som utgjorde kärntruppen i Paris i början av seklet, alla dessa kvinnor som fanns där i kärnan av modernismen och inom många av de avantgardistiska rörelserna i både Västeuropa och Ryssland, alla dessa kvinnor som utgör en viktig förutsättning för hur den europeiska konsten och kulturen utvecklades under 1900-talet. Varför kom så många från den forna habsburgska dubbelmonarkin och det ryska tsardömet? Varför präglades deras konst av det som i Västeuropa negativt stämplades som eklekticism? Och vilken betydelse hade det faktum att så gott som alla var född och fostrade i den östjudiska kulturen? Vilken roll spelade den pågående judiska assimilationsprocessen? Tom Sandqvist, född 1954, är författare och professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konstvetenskap. 1979 avlade han sin kandidatexamen vid Helsingfors universitet, Finland, för att 1988 disputera för doktorsexamen i konstvetenskap vid Lunds universitet med en avhandling om minimalismen och dess teoretiska bakgrund. Idag är han docent i konstvetenskap vid Lapplands universitet i Rovaniemi, Finland, och gästprofessor vid Konstfack, Stockholm.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789171398468 -
Han finns, förstår du : Siri Derkert och Vall...
Inbunden bok. Åhus : Kalejdoskop. 1986. 125 sidor.
Gott skick. Inga anteckningar. Skavda pärmkanter, för övrigt i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185552955
- Titel
- Han finns, förstår du : Siri Derkert och Valle Rosenberg
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Åhus : Kalejdoskop
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Åhus : Kalejdoskop 9789185552955 -
Det andra könet i öst om kvinnliga konstnärer...
Häftad bok.
Gott skick. Brutus Östlings bokförlag Symposion. uppl.1. 2010. 383 s. bruksslitage, fd biblioteksbok med stämplar/etiketter på pärm och i försättsblad?.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398468
- Titel
- Det andra könet i öst : om kvinnliga konstnärer i den central-och östeurope
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 770 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur många kvinnliga konstnärer känner vi överhuvudtaget till i den tidiga europeiska modernismen och avantgardet? Och framför allt: varför var så många av dem som vi kanske någon gång råkar stöta på i de konsthistoriska handböckerna nästan uteslutande födda och uppvuxna i Central- och Östeuropa eller Ryssland? Varför var så "oproportionerligt" många kvinnliga konstnärer verksamma inom den central- och östeuropeiska modernismen och avantgardet, i motsats till i Västeuropa? Kan den postfeministiska historieskrivningen och de nya genusvetenskapliga teorierna hos till exempel Judith Butler, Griselda Pollock och Linda Nochlin ge svar på frågan? Först publicerades boken Dada öst om de rumänska dadaisterna på Cabaret Voltaire i Zürich (2005), fyra år senare kom boken Ett svunnet Europa om den central- och östeuropeiska modernismen, den del av vår europeiska konst- och kultur som hamnade på "fel sida" om järnridån. Det andra könet i öst är ett slags uppföljning som koncentrerar sig på det förbluffande antalet kvinnliga konstnärer som deltog i och utformade just den del av den konstnärliga modernismen i Central- och Östeuropa som våra handböcker "glömt bort". Det här är en bok om alla dessa kvinnor som utgjorde kärntruppen i Paris i början av seklet, alla dessa kvinnor som fanns där i kärnan av modernismen och inom många av de avantgardistiska rörelserna i både Västeuropa och Ryssland, alla dessa kvinnor som utgör en viktig förutsättning för hur den europeiska konsten och kulturen utvecklades under 1900-talet. Varför kom så många från den forna habsburgska dubbelmonarkin och det ryska tsardömet? Varför präglades deras konst av det som i Västeuropa negativt stämplades som eklekticism? Och vilken betydelse hade det faktum att så gott som alla var född och fostrade i den östjudiska kulturen? Vilken roll spelade den pågående judiska assimilationsprocessen? Tom Sandqvist, född 1954, är författare och professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konstvetenskap. 1979 avlade han sin kandidatexamen vid Helsingfors universitet, Finland, för att 1988 disputera för doktorsexamen i konstvetenskap vid Lunds universitet med en avhandling om minimalismen och dess teoretiska bakgrund. Idag är han docent i konstvetenskap vid Lapplands universitet i Rovaniemi, Finland, och gästprofessor vid Konstfack, Stockholm.
9789171398468 -
Ett svunnet Europa : om modernismens glömda r...
Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2009. 533 sidor.
Nyskick. En unik och rikt illustrerad beskrivning av konstnärliga och litterära riktningar i det forna habsburgska imperiet kring förra sekelskiftet. Tom Sandqvist berättar historien om den central- och östeuropeiska modernismen och om alla de revolutionerande ava läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398345
- Titel
- Ett svunnet Europa : om modernismens glömda rötter
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 533 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 220 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 963 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vem var Lajos Kassák och Ljubomir Micic? Vilka var Witcacy och Karel Teige? Och vad gjorde Jacwk Malczewski och Jan Matejko i Kraków?
August Strindbergs värsta rival Stanislaw Przybyszewski mördade han verkligen sin älskarinna medan en av hans mest hängivna beundrare sköt hans hustru Dagny Juel, Edvard Munchs stora kärlek, på ett sjaskigt hotellrumi Tiflis?
Vem svarade för den subtropiska soiréen organiserad av vita negrer i Warszawa strax efter första världskriget? Och hittade Paris-societetens stora tragedienne Sara Bernhardt verkligen den tjeckiske konstnären Alfons Mucha i ett ungerskt zigenarläger, där han förhäxade henne med fiolspel och sång i skenet av en fullmåne?
"Ett svunnet Europa" är en unik och rikt illustrerad beskrivning av konstnärliga och litterära riktningar i det forna habsburgska imperiet kring förra sekelskiftet. Tom Sandqvist berättar historien om den central- och östeuropeiska modernismen och om alla de revolutionerande avantgardistiska grupper som konst- och litteraturhistorien glömde bort och som därför försvann ur blickfånget efter andra världskriget, men som det oaktat måste betraktas som en grundförutsättning för 1900-talets konst och litteratur.
Boken koncentreras till tre tematiska helheter. Den första är de nationalistiska rörelsernas genomslagskraft när den modernistiska konsten växte fram i länder som Polen, Tjeckien, Ungern, kroatien, slovenien och Serbien. Den andra diskuterar strävan efter de syntetiska helheter som senare orättvisande har betraktats som uttryck för olika former av eklekticism. Den tredje helheten knyter ihop trådarna och berättar om den judiska kulturens stora betydelse för modernismens framväxt i Central- och Östeuropa.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789171398345 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9177989694
- Titel
- Hemlängtans bild : essäer på gemensamt tema
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsson 9177989694 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9187215020
- Titel
- Ann Edholm
- Författare
- Edholm, Ann - Döbling, Charlotta - Sandqvist, Tom - Apoteksbolagets konstförening
- Förlag
- Stockholm : Raster
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Raster 9187215020 -
Bilden är i bilden : estetisk teori och prakt...
Inbunden bok. Symposion . 1992. 344 sidor.
ISBN 9171391812
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSymposion 9171391812 -
In the best of all possible worlds = Den bäst...
Häftad bok. Borås konstmuseum. 2000. 79 sidor.
Mycket gott skick. 33x 24 cm. Rikt ill. utställningskatalog. Engelsk och svensk text.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197385239
- Titel
- In the best of all possible worlds = Den bästa av alla världar = I den bedste af alle verdener = Maailmoista parhain
- Författare
- Johansson, Peter - Sandqvist, Tom - Karlsson, Nike - Borås konstmuseum
- Förlag
- Älvsjö : P & P ; Borås : Borås konstmuseum
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Peter Johansson föddes 1964 i Sälen och växte upp i Transtrand.
NB: I publ. även den eng./dan. utg:s ISBN 87-7766-097-8 och den eng./fin. utg:s ISBN 951-9355-66-9
Borås konstmuseum 9197385239 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9187215020
- Titel
- Ann Edholm
- Författare
- Edholm, Ann - Döbling, Charlotta - Sandqvist, Tom - Apoteksbolagets konstförening
- Förlag
- Stockholm : Raster
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Raster 9187215020 -
Avantgardet
Inbunden bok. Göteborg : Paletten. 2000.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Omslaget visst bruksslitage, är en hopvikt affisch. Inlagan i mkt gott skick. Stämplar från bibliotek. Texter av Greenberg, Lyotard, Bürger, Rubin-Suleiman, Foster m fl … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 916309035x
- Titel
- Avantgardet
- Författare
- Greenberg, Clement - Sandqvist, Tom
- Förlag
- Göteborg : Paletten
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Göteborg : Paletten 916309035x -
Ett svunnet Europa : om modernismens glömda r...
Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2009. 533 sidor.
Nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398345
- Titel
- Ett svunnet Europa : om modernismens glömda rötter
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 533 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 220 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 963 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vem var Lajos Kassák och Ljubomir Micic? Vilka var Witcacy och Karel Teige? Och vad gjorde Jacwk Malczewski och Jan Matejko i Kraków?
August Strindbergs värsta rival Stanislaw Przybyszewski mördade han verkligen sin älskarinna medan en av hans mest hängivna beundrare sköt hans hustru Dagny Juel, Edvard Munchs stora kärlek, på ett sjaskigt hotellrumi Tiflis?
Vem svarade för den subtropiska soiréen organiserad av vita negrer i Warszawa strax efter första världskriget? Och hittade Paris-societetens stora tragedienne Sara Bernhardt verkligen den tjeckiske konstnären Alfons Mucha i ett ungerskt zigenarläger, där han förhäxade henne med fiolspel och sång i skenet av en fullmåne?
"Ett svunnet Europa" är en unik och rikt illustrerad beskrivning av konstnärliga och litterära riktningar i det forna habsburgska imperiet kring förra sekelskiftet. Tom Sandqvist berättar historien om den central- och östeuropeiska modernismen och om alla de revolutionerande avantgardistiska grupper som konst- och litteraturhistorien glömde bort och som därför försvann ur blickfånget efter andra världskriget, men som det oaktat måste betraktas som en grundförutsättning för 1900-talets konst och litteratur.
Boken koncentreras till tre tematiska helheter. Den första är de nationalistiska rörelsernas genomslagskraft när den modernistiska konsten växte fram i länder som Polen, Tjeckien, Ungern, kroatien, slovenien och Serbien. Den andra diskuterar strävan efter de syntetiska helheter som senare orättvisande har betraktats som uttryck för olika former av eklekticism. Den tredje helheten knyter ihop trådarna och berättar om den judiska kulturens stora betydelse för modernismens framväxt i Central- och Östeuropa.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789171398345 -
Bilden är i bilden [1] Estetisk teori och pra...
Inbunden bok. Brutus Östlings bokförlag Symposion. 1992. 344 sidor.
ISBN 9171391812
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBrutus Östlings bokförlag Symposion 9171391812 -
Det turkiska huset : en berättelse på liv och...
Inbunden bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 2002. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Skyddsomslag trasigt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171395559
- Titel
- Det turkiska huset : en berättelse på liv och död
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Sandqvist, Tom
Brutus Östlings bokf Symposion 9789171395559 -
Hertha Hesselson – roman
Häftad bok. Stockholm/Höör: Brutus Östlings bokförlag Symposion. 2020. 501 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187483356
- Titel
- Hertha Hesselson
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 501 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 39 mm
- Vikt
- 770 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Gift med snickaren Pontus Hesselson i Vaxholm gör Hertha Hesselson allt för att inte minnas sin uppväxt i nazismens och krigets Berlin, och misslyckas varje gång när julskinkan och lutfisken står på bordet. Vad visste hon egentligen, Hertha Hesselson? Det var som om hon aldrig riktigt fäste vid något på grund av det som tycktes som en tunn plåt omkring henne, på vilken allt bara halkade och gled som tvålen på badrumsgolvet. Hon var så duktig, en kvinna på över åttio, hon som alltid kom med lussebullar och pepparkakor, spetsad glögg och vörtbröd, köttbullar, revbensspjäll och lutfisk.Farfar är godsherren på Gartz på gränsen till nuvarande Polen som drömmer om det gamla wilhelminska Tyskland medan Weimarrepubliken slits sönder av sina inre konflikter. Morfar och mormor är bönder i byn Fließendorf bara några mil från Berlin, pappa elektroingenjör på AEG, mamma hemmafru. Familjen bor först i arbetarstadsdelen Moabit, senare i det hypermoderna, funktionalistiska bostadskomplexet Hufeisensiedlung i Britz. Morbror Helmuth är ägaren till en liten bokhandel som tidigt skaffar sig den bruna uniformen medan hans bror Heinrich transporteras till koncentrationslägret Dachau. Faster Erna och hennes man, läkaren Uwe Schneider, griper tillfället att genomföra avancerade medicinska experiment i de erövrade östprovinserna. Röstar pappa verkligen på nationalsocialisterna? Och hur kommer det sig att morbror Heinrich kom till Sverige redan på 30-talet?Tom Sandqvist, är inte bara en internationellt uppmärksammad konstvetare, utan även känd som skönlitterär författare. Han har också verkat som konstnär och utställningsproducent. Han har gett ut romanerna Det turkiska huset (2002), Romanen om örfilen (2015) och Efterlämnad egendom (2017) samt en lång rad essäsamlingar. Senast 2019 publicerades den essäistiska fiktionen Titta, en krokodil! om det komplicerade förhållandet mellan Anton Tjechov och konstnären Isaak Levitan. Tom Sandqvist har prisbelönats av bland andra Svenska Akademien, Holger Schildts förlag, Svenska Litteratursällskapet och FST. I våras erhöll han även Längmanska kulturfondens stora kulturpris för 2019.
Stockholm/Höör: Brutus Östlings bokförlag Symposion 9789187483356 -
Vi söker ett sammanhang : Arthur Segal, Sonia...
Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2016. 320 sidor.
Mycket gott skick. Samma frakt oavsett hur mycket du handlar.
052Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187483202
- Titel
- Vi söker ett sammanhang : Arthur Segal, Sonia Delaunay, Kasimir Malevitj och den östjudiska shtetteln
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var inte riktigt kloka, östjudarna. Förstod sig inte på enkla logiska resonemang och skrev dessutom från höger till vänster. Böckerna blev ju spegelvända, framsidan hamnade längst bak allt blev felvänt.
Hur såg då den typiska judiska småstaden ut i Östeuropa före Förintelsen? Vilken kultur gick förlorad genom nazismen och kommunismen? Hur gestaltade sig det judiska livet i städerna och byarna i det område som sedan hamnade på fel sida av järnridån?
Det är några av de frågor som Tom Sandqvist försöker hantera utifrån tre centralt placerade konstnärskap i 1900-talsmodernismen: dadaisten Arthur Segal, orfisten Sonia Delaunay och suprematisten Kasimir Malevitj. Alla tre växte upp och formades av den östjudiska kulturen kring förra sekelskiftet.
Vi söker ett sammanhang är inte bara en samling lärda essäer om den östjudiska småstaden och förhållandet mellan judiskt tänkande och den europeiska modernismen. I boken återges även en lång rad berättelser, anekdoter och livsöden i det tidiga 1900-talets Sankt Petersburg, Moskva, Berlin, Zürich och Paris.
Uppvuxen i den judiska shtetteln Botoani vid den moldaviska gränsen mot Ukraina hörde Arthur Segal (Aron Sigalu) tillsammans med till exempel poeten Tristan Tzara och konstnären Marcel Janco till kärntruppen som födde dadaismen i Zürich i februari 1916. Han kan sägas var en av dem som tydligast färgade Dada med omisskännliga inslag från den östjudiska chassidismen och dess kabbalistiska världssyn.
Sonia Delaunay (Sarah Stern) har i sin tur skrivits in i den europeiska abstrakta modernismen som en av dess mest kända men samtidigt mest misskända konstnärer i det parisiska avantgardet. Född och uppvuxen i Hradyzk strax utanför Kiev är hon mest känd för sina orfiska abstraktioner och gränsöverskridande textilkonst.
Kasimir Malevitj (Kazimir Malewicz) hör till den abstrakta konstens mest namnkunniga pionjärer från och med hans berömda svarta kvadrat från 1915, inledningen till suprematismen i det ryska och sovjetiska avantgardet. Liksom både Segal och Delaunay född och uppvuxen i kärnan av det judiska bosättningsområdet i nuvarande Ukraina kom han tidigt att påverkas av i synnerhet den chassidiska kabbalismen och dess idévärld.
Tom Sandqvist är författare och professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konsthistoria. Han har publicerat en lång rad konsthistoriska och konstteoretiska studier, av vilka flera koncentreras till det tidiga central- och östeuropeiska 1900-talet, senast studien Ahasverus vid staffliet (2014) om judisk konst och konstnärer i Central- och Östeuropa. På Brutus Östlings Bokförlag Symposion gav han senast ut romanen Romanen om örfilen (2015). Essän om Sonia Delaunay utkommer även i en väsentligen utvidgad version som boken Born in a Shtetl under hösten 2016 på Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789187483202 -
Romanen om örfilen
Inbunden bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2015. 384 sidor.
Nyskick. Förlagsny. Oläst. /// Det luktade vapenfett och krut men det var aldrig något annat än sol och milda vindar på Marholmen.
Tom Sandqvists nya roman kretsar kring ett krig, en sörmländsk by, en klurig svart fågel på taket till en hundra år gammal skola, läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187483134
- Titel
- Romanen om örfilen
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 205 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det luktade vapenfett och krut men det var aldrig något annat än sol och milda vindar på Marholmen.
Tom Sandqvists nya roman kretsar kring ett krig, en sörmländsk by, en klurig svart fågel på taket till en hundra år gammal skola, en galen skattletare i Jerusalem, en hovintendent som kämpade med krokodilerna i Amazonas och en gåtfull dödskalle som visar sig vara den ryske konstnären Ilja Repins älskarinna. Och inte minst en tysk familj i Berlin vid tiden för det nazistiska maktövertagandet.
Onkel Günther har deltagit i den tyska revolutionen i slutet av första världskriget och lyckas ta sig till Sverige, med ett dunkelt öde i bagaget. Pappa Reinhold arbetar på Siemens medan dottern sjunger i radiokören ända till slutet. Också hon lyckas ta sig till Sverige, men först efter kriget och hon vet ingenting. Hennes tystnad fortplantas som en påminnelse om något som aldrig kan avslöjas. En stor målning tar form i den gamla skolan när Hertha Hedbergs eget barn försöker gestalta denna tystnad fylld av örfilar och slag: blodet i sprickorna på en altan med utsikt över Mälaröfjärden vittnar om våldet, och kärleken.
I Romanen om örfilen växer ett mörkt kollage fram livshistorier som rör, berör och väcker frågor.
Tom Sandqvist
Tom Sandqvist, är inte bara en internationellt uppmärksammad konstvetare med ett tjugotal böcker, essäsamlingar och specialstudier kretsande kring framför allt samtida konstteori och 1900-talsmodernismen med tonvikt på Central- och Östeuropa. Han har också verkat som konstnär och utställningsproducent. Som aktiv i kretsen kring alternativtidskrifterna Fågel Fenix och Otid under 1970- och 1980-talen svarade han också för illustrationerna i den av Thomas Wulff sammanställda diktsamlingen En drömmares dagbok 1982. Romanen om örfilen är hans andra roman på Symposion efter Det turkiska huset (2002). Kanske är Tom Sandqvist, skriver Tuva Korsström i Från Lexå till Glitterscenen, den som mest konsekvent hållit fast vid Fågel Fenix ursprungsideal, det djärva, provokativa utforskandet av en inre verklighet.
Tom Sandqvist har prisbelönats av bland andra Svenska Akademien, Holger Schildts förlag, Svenska Litteratursällskapet och FST.
Tom Sandqvists roman Det turkiska huset belönades med Finlands Svenska Televisions litteraturpris år 2002 med motiveringen att romanen var "en engagerad och engagerande litterär undersökning, ett försök att bringa ordning i berättarens kaos av fragmentariska minnesbilder" som ryckte med läsaren på en resa i tid och rum, i den lilla världen och den stora; läsaren, hette det, kliver gärna på tåget och sitter kvar fram till ändstationen.
I recensionerna framhölls att boken var "ett imponerande romanbygge en släktkrönika med rotförgreningar i närhistorien; förra århundradet skärskådat genom några familjemedlemmars öden och äventyr i krig och fred."
Denna "släktkrönika" har nu fått en fortsättning i Romanen om örfilen.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789187483134 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9187215020
- Titel
- Ann Edholm
- Författare
- Edholm, Ann - Döbling, Charlotta - Sandqvist, Tom - Apoteksbolagets konstförening
- Förlag
- Stockholm : Raster
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Raster 9187215020 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9170570205
- Titel
- Fördomar : Ennakkoluuloja
- Författare
- Nilsson, John Petter - Sandqvist, Tom
- Förlag
- Stockholm : Riksutställningar
- Språk
- English
Riksutställningar 9170570205 -
Vi söker ett sammanhang : Arthur Segal, Sonia...
Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 2016. 320 sidor.
Nyskick. Hft, s k danskt band, 320 sidor. Östlings bokförlag Symposion (Stockholm ;Höör, 2016). "Vi söker ett samband" är inte bara en samling lärda essäer om den östjudiska småstaden och förhållandet mellan judiskt tä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187483202
- Titel
- Vi söker ett sammanhang : Arthur Segal, Sonia Delaunay, Kasimir Malevitj och den östjudiska shtetteln
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var inte riktigt kloka, östjudarna. Förstod sig inte på enkla logiska resonemang och skrev dessutom från höger till vänster. Böckerna blev ju spegelvända, framsidan hamnade längst bak allt blev felvänt.
Hur såg då den typiska judiska småstaden ut i Östeuropa före Förintelsen? Vilken kultur gick förlorad genom nazismen och kommunismen? Hur gestaltade sig det judiska livet i städerna och byarna i det område som sedan hamnade på fel sida av järnridån?
Det är några av de frågor som Tom Sandqvist försöker hantera utifrån tre centralt placerade konstnärskap i 1900-talsmodernismen: dadaisten Arthur Segal, orfisten Sonia Delaunay och suprematisten Kasimir Malevitj. Alla tre växte upp och formades av den östjudiska kulturen kring förra sekelskiftet.
Vi söker ett sammanhang är inte bara en samling lärda essäer om den östjudiska småstaden och förhållandet mellan judiskt tänkande och den europeiska modernismen. I boken återges även en lång rad berättelser, anekdoter och livsöden i det tidiga 1900-talets Sankt Petersburg, Moskva, Berlin, Zürich och Paris.
Uppvuxen i den judiska shtetteln Botoani vid den moldaviska gränsen mot Ukraina hörde Arthur Segal (Aron Sigalu) tillsammans med till exempel poeten Tristan Tzara och konstnären Marcel Janco till kärntruppen som födde dadaismen i Zürich i februari 1916. Han kan sägas var en av dem som tydligast färgade Dada med omisskännliga inslag från den östjudiska chassidismen och dess kabbalistiska världssyn.
Sonia Delaunay (Sarah Stern) har i sin tur skrivits in i den europeiska abstrakta modernismen som en av dess mest kända men samtidigt mest misskända konstnärer i det parisiska avantgardet. Född och uppvuxen i Hradyzk strax utanför Kiev är hon mest känd för sina orfiska abstraktioner och gränsöverskridande textilkonst.
Kasimir Malevitj (Kazimir Malewicz) hör till den abstrakta konstens mest namnkunniga pionjärer från och med hans berömda svarta kvadrat från 1915, inledningen till suprematismen i det ryska och sovjetiska avantgardet. Liksom både Segal och Delaunay född och uppvuxen i kärnan av det judiska bosättningsområdet i nuvarande Ukraina kom han tidigt att påverkas av i synnerhet den chassidiska kabbalismen och dess idévärld.
Tom Sandqvist är författare och professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konsthistoria. Han har publicerat en lång rad konsthistoriska och konstteoretiska studier, av vilka flera koncentreras till det tidiga central- och östeuropeiska 1900-talet, senast studien Ahasverus vid staffliet (2014) om judisk konst och konstnärer i Central- och Östeuropa. På Brutus Östlings Bokförlag Symposion gav han senast ut romanen Romanen om örfilen (2015). Essän om Sonia Delaunay utkommer även i en väsentligen utvidgad version som boken Born in a Shtetl under hösten 2016 på Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789187483202 -
Dada öst : rumänerna på Cabaret Voltaire
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 2005. 368 sidor.
Nyskick. Inb med skyddsomslag, 368 sidor. Signum (Lund, 2005). Rikt illustrerad i svartvitt och färg. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896672
- Titel
- Dada öst : rumänerna på Cabaret Voltaire
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 240 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dada- kanske den mest kända och skandalomsusade av modernismens konströrelser sägs ha börjat på Cabaret Voltaire då en litterär afton iscensattes på restaurang Meierei i Zürich den 5 februari 1916. Kvällens huvudnummer var när aktörerna stampade, röt och bankade på kastrull- och grytlock och läste upp obegripliga simultandikter. Hur kan en sådan konst- och kulturrevolution ha börjat på en schweizisk restaurang?
I Dada öst visar Tom Sandqvist att Dada inte plötsligt uppstod fullt utvecklad utan växte fram ur en levande konstnärlig tradition i Östeuropa speciellt i Rumänien och spreds till Schweiz när en grupp rumänska modernister slog sig ner i Zürich. Bukarest och andra städer i Rumänien hade varit scenen för dadaliknande poesi, prosa och spektakel under åren före första världskriget. Förgrundsgestalt var Tristian Tzara. Redan som 15-åring började han sin karriär i den avantgardistiska litteraturen när han tillsammans med bröderna Jules och George Janco grundade tidskriften Simbolul. Tzara, som själv myntade begreppet Dada, inspirerad av sin egen födelsedag och ett ortodoxt helgon, var på Cabaret Voltaire den där kvällen tillsammans med bröderna Janco och Athur Segal, alla rumäner.
Det är ingen tillfällighet, menar Tom Sandqvist, att så många av de första dadaisterna var rumäner. Han spårar dadaismens ursprung i källor som symbolism, futurism och folklore. Han betonar sammanhanget mellan modernistiska rumäner och Östeuropas yiddish-tradition. Tristian Tzara, bröderna Janco och Arthur Segal växte upp i den judiska kulturen och traditionen. I åratal förnekade och förkastade den kommunistiska regimen rumänernas avantgardistiska rörelser. Nu, sedan arkiven har öppnats, så kan Tom Sandqvist berätta den okända historien bakom Dadas rumänska rötter.
Tom Sandqvist är författare, lektor vid Konstfack i Stockholm och docent vid Lapplands universitet i Rovaniemi.
Bokförlaget Signum 9187896672 -
Dada öst. Rumänerna på Cabaret Voltaire
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1 uppl. 2005. 368 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Fotoinlaga i färg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896672
- Titel
- Dada öst : rumänerna på Cabaret Voltaire
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 240 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dada- kanske den mest kända och skandalomsusade av modernismens konströrelser sägs ha börjat på Cabaret Voltaire då en litterär afton iscensattes på restaurang Meierei i Zürich den 5 februari 1916. Kvällens huvudnummer var när aktörerna stampade, röt och bankade på kastrull- och grytlock och läste upp obegripliga simultandikter. Hur kan en sådan konst- och kulturrevolution ha börjat på en schweizisk restaurang?
I Dada öst visar Tom Sandqvist att Dada inte plötsligt uppstod fullt utvecklad utan växte fram ur en levande konstnärlig tradition i Östeuropa speciellt i Rumänien och spreds till Schweiz när en grupp rumänska modernister slog sig ner i Zürich. Bukarest och andra städer i Rumänien hade varit scenen för dadaliknande poesi, prosa och spektakel under åren före första världskriget. Förgrundsgestalt var Tristian Tzara. Redan som 15-åring började han sin karriär i den avantgardistiska litteraturen när han tillsammans med bröderna Jules och George Janco grundade tidskriften Simbolul. Tzara, som själv myntade begreppet Dada, inspirerad av sin egen födelsedag och ett ortodoxt helgon, var på Cabaret Voltaire den där kvällen tillsammans med bröderna Janco och Athur Segal, alla rumäner.
Det är ingen tillfällighet, menar Tom Sandqvist, att så många av de första dadaisterna var rumäner. Han spårar dadaismens ursprung i källor som symbolism, futurism och folklore. Han betonar sammanhanget mellan modernistiska rumäner och Östeuropas yiddish-tradition. Tristian Tzara, bröderna Janco och Arthur Segal växte upp i den judiska kulturen och traditionen. I åratal förnekade och förkastade den kommunistiska regimen rumänernas avantgardistiska rörelser. Nu, sedan arkiven har öppnats, så kan Tom Sandqvist berätta den okända historien bakom Dadas rumänska rötter.
Tom Sandqvist är författare, lektor vid Konstfack i Stockholm och docent vid Lapplands universitet i Rovaniemi.
Bokförlaget Signum 1 9187896672 -
Den meningslösa kuben : den minimalistiska bi...
Häftad bok. Åhus : Kalejdoskop. 1988. 464 sidor.
Hyggligt skick. Boken handlar om minimalistiska konst - dess historia och teorier. Bra skick men en del av bildsidorna har lossnat. Storlek: 21 x 16,5 x 3cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9179360246
- Titel
- Den meningslösa kuben : den minimalistiska bildkonstens teoretiska förutsättningar och bakgrund = The meaningless cube : the theoretical sources and background of minimalism in the visual arts
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Åhus : Kalejdoskop
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Åhus : Kalejdoskop 9179360246 -
Den meningslösa kuben. Den minimalistiska bil...
Häftad bok. Kalejdoskop. 1988. 464 sidor.
Hyggligt skick. Ryggen läsrandig och lite snedläst. Några sidor som vanligt på väg att lossna på grund av den mycket sköra limbindningen. Fortfarande ett hyggligt läsexemplar, utan förstrykningar. (L) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKalejdoskop -
Han finns, förstår du : Siri Derkert och Vall...
Inbunden bok. Kalejdoskop. 1986. 125 sidor.
Nära nyskick. Inget skrivet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918555295X
- Titel
- Han finns, förstår du : Siri Derkert och Valle Rosenberg
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Åhus : Kalejdoskop
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Kalejdoskop 918555295X -
12 ta i detta. Elva gallerier i Stockholm och...
Inbunden bok. Riksutställningar. 1 uppl. 1995.
Nyskick. .
Förlagsnytt exemplar. Dekorerat pappband. 1995. 59 sidor + cirka 30 sidor. English Versions and Biographies. Illustrerad med fotografier i både färg och svartvitt. Vikt 320 gram . (nok2) … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRiksutställningar 1 -
Vid gränsen: En essä kring det postmoderna av...
Inbunden bok. Carlssons. 1990. 341 sidor.
Mycket gott skick. ill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCarlssons
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn