Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Spill. En damroman

Spill. En damroman

Norstedts pocket 2010. 448 sidor.

Nära nyskick. Otvivelaktigt är Sigrid Combüchen en av samtidens mest avancerade författare ? stilistiskt, tekniskt och tematiskt. Det visar hon med ett fantastiskt eftertryck i sin nya roman ?Spill. En damroman?, som är så formfulländad att den lämnar snart sagt all dagens prosa bakom sig. Det är en hisnande läsning, men som alltid hos Combüchen ibland inte helt lättläst, om än inte dunkel.

En dag får författaren Sigrid Combüchen (här kommer det att spelas med identiteter!) ett brev från en i Spanien bosatt äldre kvinna, Hedwig Langemar, som tror att ett i en av Sigrids böcker beskrivet foto föreställer Hedwig och hennes familj.

Jodå, mycket riktigt, det gör det. Genom ett missförstånd får Hedwig för sig att Sigrid med familj bor i hennes barndomshem, en villa i Professorsstaden i Lund. Vilket de inte gör, men författaren använder sig av missförståndet under en tioårig brevväxling. Denna brevväxling utgör grunden för Sigrids komponerande av en roman som till delar bygger på Hedwigs liv men som också är fabulerad fiktion. Romanen utgör tillsammans med brevväxlingen den totala historia vi läser.
Artikeln fortsätter...

Den ?autentiska? berättelsen om Hedwigs liv glider dels, men inte helt, samman med Sigrids roman, stoffen glider över i varandra, överlappar varandra, och vad som är ?verklighet? blir vi inte riktigt klara över.

Hedwigs familj, med en undfallande mor, en patriarkalisk och sjuklig far, en bror som blir läkare, en som försöker slå sig fram i filmbranschen och en yngste bror som går ett sorgligt öde till mötes, utgör ofta en historia som blir en bitter melodram, ej sagt i negativ bemärkelse. Det blir berättelsen om ett svunnet familjeliv, som oupphörligen fascinerar Sigrid, vilken med olika hjälpmedel forskar i familjens historia.

Sakta glider Hedwigs berättelse samman med berättelsen om Hedda i romanen i romanen. Hedwig har haft några filmroller på 30-talet. Hedda ett par statistroller. Heddas älskare, som kommer att bli far till hennes barn, fuskar i filmbranschen tillsammans med broder Tom. Hedda skickas till en tillskärarakademi av föräldrarna, som anser att kunskaper i sömnad är bra för en blivande fru, ty det är givetvis en sådan hon skall bli. 17 år är hon och mognar snabbt.

Av tillskärarakademins ägare får hon i uppdrag att bli kostymös åt en bedagad filmstjärna ute i Filmstaden och mycket kommer att kretsa kring filmen, inte bara genom brodern utan också alltså genom älskaren som är betydligt äldre. Filmen som ännu en alternativ fiktionsvärld, där verkliga och påhittade filmer och skådespelare passerar revy.

Det är i det närmaste omöjligt att redogöra för alla romanens turer och dess spel med ?verkligheten?, men konkretionen och poesin, särskilt i naturscenerna (de detaljrika sexscenerna har jag som pryd gubbe svårare för) är suveräna.

Vilken research måtte inte Combüchen ha bedrivit! Alla dofterna, de precisa detaljerna, inte minst från Heddas minst sagt torftiga inacko

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789113035598
Titel
Spill : en damroman
Författare
Combüchen, Sigrid
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2011
Omfång
447 sidor
Bandtyp
Pocket
Mått
110 x 180 mm Ryggbredd 29 mm
Vikt
236 g
Språk
Svenska
Baksidestext
En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Men mellan författaren och den gamla Hedda uppstår en dragkamp om hur och varför hennes liv blev som det blev.

Romanen börjar med att författaren (som av en händelse heter Sigrid Combüchen) får ett brev från en av sina läsare. Det är en gammal dam på spanska solkusten som känner igen sig på ett familjefoto från trettiotalets Lund, beskrivet i en av författarens romaner. Den bilden låg en gång i en tiokronorslåda i en antikaffär och togs om hand därför att det var historia från en stadsdel där författaren själv bor.
Länge har hon haft en idé om att skriva en roman om de kvarteren. Nu låtsas hon bo i huset där flickan från fotot bodde och breven mellan norr och söder växer i antal och leder vidare till skolkataloger, Veckojournalen och hemsidor på nätet ...

Bilden av familjen Carlsson, föräldrar, tre bröder och Hedda - enda dottern - tätnar efterhand och detaljeras genom den gamla Heddas brev och författarens "bredvidläsning". Parallellt med detta växer ett berättande och en berättelse om denna dotter, Hedda, fram.
Heddas hela liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen. Facit blev en pensionerad hemmafru i södra Spanien.

Mellan författaren och den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i dåtid och det som inte blev, Hedda intresserar sig för nuet som är. Och protesterar mot idén att hennes liv blev förspillt därför att lovande anlag och anslag inte följdes upp.