Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Om Arthur Fitzgerald. Häftad

Om Arthur Fitzgerald. Häftad

Rönnells Antikvariat 2014. Häftad, danskt band med inviksflikar, gallrad biblioteksbok, 160 sidor, 195x125x mm. 240 gram. Förutom klisteretikett bak så är boken i nyskick.
Publicerad 15 juni 2014 05.30 · Uppdaterad 16 juni 2014 09.52
Textstorlek:

Under det dryga halvsekel som Staffan Olzon inte gav ut någon roman slutade han aldrig att betrakta sig som författare. Nu är han återigen en författare med en bok, en roman med det anspråkslösa namnet ?Om Arthur Fitzgerald?. Men att berättelsen handlar om denne Arthur är inte alldeles självklart. Kanske handlar den rent av om Staffan själv. I kapitel tio, som infaller redan på sidan 24 och har titeln ?Nyhetsuppläsaren ändrar sig?, står följande:

Fredagen den sjuttonde november, med det första morgontåget, skulle han lämna Milano, som den amerikanske skulptören Arthur Fitzgerald, lika naturligt som han anlänt dit, ett år tidigare, som den svenske författaren och teatermannen Staffan Olzon.
Annons:

Men frågan är om passagen inte bara är en inbjudan till fler frågor. Boken är full av märkliga skeenden och skrönor, lekar med identitet och verklighetsuppfattning. Den som tänker på Kafka hamnar inte fullständigt fel. Romanen tar en förvisso inte till Prag, men väl till Milano, Moskva och Marseille. Att det handlar om tre M är säkert ingen slump ? författaren är en lekfull stilist, med vissa estetiska behov som måste tillfredsställas. Men till det ska vi återkomma, för nu, samtidigt som telefonintervjun överröstas av en tupp, måste vi få veta: Är Staffan i boken synonym med den Olzon som sedan femton år bor i ett hus på en gammal äppelodling vid Stenshuvud på Österlen?

??Nej, men han har lånat drag av mig, säger Staffan Olzon om Staffan Olzon.

Som till exempel?

??Ja, den här historien i Sovjet när jag blir tagen för Sveriges kulturminister är sann. Det hände mig, även om det verkligen låter som en skröna. Men boken handlar ju mycket om identitet, om att se om den bild man skapat av sig själv stämmer. På baksidan av min första roman skrev jag att jag ville rycka undan marken för de alltför säkra. Det gäller väl fortfarande.

Namnet i titeln är hämtat från en verklig person och berättelsen om Arthur Fitzgerald är ännu en sanning som låter som en skröna. Staffan Olzon berättar den bäst själv:

??Min far översatte ?Den store Gatsby? och jag läste den som pojke. Det blev min inkörsport till amerikansk litteratur och jag blev oerhört fascinerad av författaren F Scott Fitzgerald. När jag senare, för att försörja mig, arbetade som medicinsk tekniker fick jag reda på att jag skulle få jobba som assistent åt en amerikansk gästprofessor som hette Arthur Fitzgerald!

Wow.

??Jag tänkte att de kanske kunde vara släkt och jag såg framför mig denne elegante man. Men när han väl anlände så visade han sig vara en liten tjock gubbe, så jäkla annorlunda mot vad jag föreställt mig. Sedan dess är namnet Arthur Fitzgerald för alltid förknippat med den här bilden, kollisionen, säger Staffan Olzon och ti

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789198136814
Titel
Om Arthur Fitzgerald : en roman
Författare
Staffan Olzon
Förlag
Rönnells Antikvariat
Utgivningsår
2014
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Danskt band
Språk
Svenska
Baksidestext
Staffan Olzon är en legend inom svensk teater. Det var han som tillsammans med Pi Lind grundade och drev Pistolteatern, Stockholms mest uppmärksammade avantgardescen på 1960-talet. Senare blev han chef för stadsteatrarna i Uppsala-Gävle och Helsingborg och regissör och dramaturg vid Riksteatern.

Innan dess publicerade han två experimentella romaner, Musikaliskt offer (Bonniers 1959) och Två romaner (Norstedts 1963). Den senare boken innehåller de båda kortromanerna "Bartók i Amerika" och "Långt senare". Båda böckerna fick ett mycket positivt mottagande; kritikerna såg fram mot fler romaner. Men Staffan Olzons teaterverksamhet ledde till att han fortsättningsvis bara skrev dramatik. Därför är det en litterär händelse att Staffan Olzon efter mer än femtio år nu återkommer som romanförfattare.