Meningsfull undervisning
Häftad bok. Stockholm : Askild & Kärnekull. 1980. 239 sidor.
Mycket gott skick.
Meningsfull undervisning är en bok om skolans "inre arbete". Den visar hur viktiga värderings- och livsfrågor kan och bör integreras i ämnesundervisningen och i alla delar av skolans vardag. Boken presenterar en teori för samordningen av skolans övergripande (sociala/emotionella) mål med målet att förmedla kunskaper och färdigheter.
Meningsfull undervisning innehåller många praktiska exempel och utdrag ur läromedel och klassrumsobservationer. Den ger konkreta ideer om hur värderingsteman av olika slag kan diskuteras och bearbetas bland elever och skolpersonal.
Boken vänder sig till all skolpersonal och andra vuxna som har pedagogiska uppgifter - från förskola till högskola. Den är användbar inom lärarutbildningen, fortbildningen och som kursbok. Boken är försedd med studieplan samt övningar.
Meningsfull undervisning är en fortsättning av John M Steinbergs tidigare böcker om gruppsamtal och aktiva värderingar. Boken bidrar både konstruktivt och konkret till debatten om hur skolan kan utvecklas på ett sätt som främjar både lärarens och elevens beredskap att göra personliga val och beslut i ett alltmer komplicerat samhälle. Avsikten är att få till stånd diskussioner och handlingar som leder till personlig medvetenhet och socialt ansvar.
Fil dr John M Steinberg är forskare i pedagogik och författare till flera böcker som behandlar gruppdiskussioner. Han tog sin lärarexamen i USA men har arbetat i Sverige under många år som bl a skolpsykolog, skolforskare, universitetslärare och fortbildare. Han leder fortbildningskurser för skolpersonal och andra, bl a kring aktiva värderingar, gruppsamtal och rörelsekommunikation.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9158201246
- Titel
- Meningsfull undervisning
- Författare
- Steinberg, John M.
- Förlag
- Stockholm : Askild & Kärnekull
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska