Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Fakturabetalning
  • Inrikes enhetsfrakt 49 SEK
Plats - Identitet - Lärande. Närområdesstudier i skolan

Plats - Identitet - Lärande. Närområdesstudier i skolan

av

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 256 sidor.

Gott skick. Limhäftad, mjuka pärmar. Bok i fint skick, fläckrand på bakpärmen.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 49 SEK Swish Bokhjälpen

7 dagar sedan

Förlagsfakta

ISBN
9789144056128
Titel
Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
Författare
Sten Båth - Ingrid Sanderoth - Margit Werner
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsdatum
20091119
Omfång
256 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
459 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Närområdesstudier ger elever möjlighet att utveckla en känsla av sammanhang, att skapa trygghet och tillhörighet och att förstå sig själva i förhållande till sin omvärld i tid och rum. Bokens teoretiska del behandlar de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande och hur dessa kan skapa en känsla av tillhörighet och delaktighet för många barn och ungdomar i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt som lärare och elever kan genomföra i närområdet runt skolan, i kvarteret, stadsdelen, staden och landsbygden. Studierna kan genomföras i historiska och nutida perspektiv och behandla områden som t.ex. livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken har en huvudsaklig knytning till de samhällsorienterande ämnena men även teknik, matematik, naturvetenskap, svenska, bild och skapande har naturliga kopplingar till de studieuppgifter som presenteras. Boken vänder sig till blivande lärare i grund- och gymnasieskola. För verksamma lärare kan den utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla närområdesstudier. Under fliken Extramaterial (ovan) finns en länk till en promenad i text och bilder. Vi vandrar mellan olika besökspunkter i en skolas närområde. Med promenaden vill författarna visa och konkretisera de möjligheter att använda/utgå från närområdet i undervisningen som boken öppnar för.